Byggahus.se

göra eget läckageskydd?

1. M
    Medlem · Nivå 4
    Vi vill naturligtvis ha fullgott skydd i vårt kök men då vi valt lösningar som kanske inte är standard så är det svårt att hitta färdiga skydd.

Vi har valt ett kök med 70cm djupa köksskåp. De skydd vi hittar under köksskåp är gjorda för 60 cm breda skåp. det gör att de slutar 10 cm innanför sockeln.

Vi har ställt frys, diskmaskin och kyl bredvid varandra och skulle därför behöva ett plastunderlägg som är 180cm brett men det kan vi inte hitta på marknaden.

Diskmaskinen står 4 meter från diskbänken (i ett L-kök där diskmaskinen står i på kortsidan och diskhon på långsidan). det är bara 1 meter mellan dem där man står men det behövs 4 meter slang). Vi tänkte därför dra vattenslangen i ett extra rör som leds till skyddet under diskbänken samt till skyddet under kyl/frys/diskmaskin) på så sätt skulle vi upptäcka om slangens koppling började läcka.

Utöver detta har vi comtech vattenlås som stänger av vattnet om det läcker mer än 30 minuter. Vi tänkte även komplettera detta med en fuktdetektor i köket som också stänger av vattnet.

kan man köpa en bit plastmatta och lägga på dessa ställen istället för de som är färdiggjorda men inte passar? Var kan man köpa plastmattan? Jag vill ju inte ha en tjock plastmatta utan en som har ung samma tjocklek som de färdiganpassade.

Hoppas det finns fler som behövt lösa det själv då utbudet inte är så stort om man har djupare köksskåp eller behöver en bredd större än 120 cm.

2. Sne4
    Medlem Nivå 6
    Ett alternativ till plastmatta om du vill ha ett transparant skydd är att köpa en plastskiva hos en reklamskyltstillverkare el liknande. Termoplaster går lätt att forma med varmluftspistol.

3. B
    Medlem Nivå 2
    Lite kommentarer.

diskmaskinsslang.
    Under förutsättning att inte slangen till diskmaskinen ligger och skaver emot något, och det finns plats hela vägen, är det ganska ovanligt att den går sönder mitt på. Det är mycket vanligare att det händer något i kopplingen.

frys, diskmaskin och kyl
    Varför inte köpa kyl/frys underlägg*2 och diskmaskinsunderlägg. Det funkar.

70cm.
    Snacka med Tollco (de ligger i Uppsala, tror jag). Har för mig att jag läst något om att de kan specialtillverka serier om man måttbeställer (kan vara något med ett visst antal som man måste beställa).

Generellt skulle jag vara väldigt försiktig med en "egen" lösning om du förväntar dig att få något tillbaka på försäkringen om det händer något. Men snacka med ditt försäkringsbolag, och få det godkänt av dom innan du hittar på något.

En liten fråga också. :)
    Comtech. Du säger att den stänger av om det läcker i mer än 30 minuter. Vilken mängd räknar de med att det får läcka då ? Bara lite fundersam.

/BoBBo

Redigerat 11 apr 2009 19:53
  4. M
    Medlem · Nivå 4
    Tack för alla förslag,

Jag har kyl/frys underlägg och diskmaskinsunderlägg idag men de får knappt plats då de är bredare än 180cm tillsammans (de är bredare längre upp på skydden) och jag har mm-passning på skåpen.

Jag skall ringa Tollco efter påskledigheten och se vad de kan ta fram för skydd. Jag tror dock att det blir löjligt dyrt om jag bara behöver ett skydd (jag har bara ett kök ;-) ).

Jag vill också undvika att göra egna lösningar på sådant som försäkringsbolagen är kinkiga. Frågan är om det går att lösa med standardprodukter?

Jag har dessvärre behövt förlänga både vatten och avlopp till diskmaskinen. Därför har jag kopplingar någonstans i mitten som jag inte vill låta ligga oskyddade.

Comtech (jag har den med droppdetektor) har löst ut när jag haft tryck på en inte riktigt tät trädgårdsslang utan att spola i över 30 minuter så den är nog rätt så noggrann. Den löste även ut då toalettstolen behövde avkalkas (den slutade inte riktigt att fylla på med vatten). Jag tänker testa om den även löser ut när en kran står och droppar. Men det är klart om ledningen brister i köket så hinner det komma rätt mycket vatten på 30 minuter. Därför tänker jag komplettera med fuktdetektor. Den stänger av vattnet direkt om den blir fuktig.

5. v-g
    Medlem Nivå 13
    Man kan nog aldrig gardera sig för allt tyvärr. Jag tänkte sätta motsvarande en spygatt i köket som mynnar ovanför ett källaravlopp.

Det är ju trots allt för sånt här man har försäkringar. Kontrollerar man någon gång efter nåt år sen det är installerat och det inte har läkt eller läcker då så är sannorlikheten låg att det någonsin kommer börjar läcka. Detta gäller sålänge man inte rör i rören (så att säga :) )

6. U
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vi kommer lägga våtrumsmatta under hela raden med köksskåp (vi har också extradjupa skåp). Mattan limmas även ca 5 cm upp på väggen och upp längs avlopp/vattenrör. Det är vår snickare som tipsade om denna lösning.

Våtrumsmattan köpte vi billigt (en urful variant men under skåpen spelar det ju ingen roll!).

7. B
    Medlem Nivå 2
    Jag misstänker att du och din snickare har missat en liten men ack så viktig detalj...
    Var menar du att mattan ska ta vägen i framkant ?

/BoBBo

8. U
    Medlem Nivå 4
    bobbo_krull: nejdå, vi har inte missat det! Mattan ska gå ut mot sockeln i framkant. Blir det då läckage så rinner det ut på golvet och man ser det direkt (vilket är syftet!).
    Den "plast låda" som följde med diskmaskinen är också konstruerad så att framkanten är nästintill obefintlig för att vatten som läcker ska rinna framåt och synas direkt! Så detta verkar vara ett vanligt sätt att lösa det på:D