Hej.

Jag har en ladugård med pannplåt där en liten del av taket blåste av i senaste stormen (ca 2m²)
Plåten klarade sig bra och det blev inga större hål där klockspiken tidigare suttit, men några få revor blev lite större (ca 1-1.5cm)

Att det inte är några större skador i plåten får mig att tro att det inte var så många spikar kvar som höll den kvar på taket och jag har sett att det börjat krypa ut spikar på övriga delar av taket också, så tanken är att gå över hela taket i sommar och ersätta det som är löst.

Eftersom det absolut inte finns ekonomi till att lägga om hela taket, funderar jag på att ersätta klockspiken som dragits ut med skruv istället.

Eftersom det kommer vara några ställen där det är större revor och vanlig farmarskruv inte kommer täcka hela hålet funderar jag på om man inte skulle kunna göra en egen variant som är lite större.

Funderar på om man skulle kunna kombinera dessa två (se bilder nedan) för att få en bra täckning av hålen?

Har även kollat på Renoveringsskruv 6,5x75, men där har man ett huvud som sticker upp högre och då känns det som det är en risk att snöras och annat kommer börja dra ut även skruvarna?

Skruvarna jag tänkt att använda är Träskruv WAF 6 x 80 och brickorna är 6.3x19x2.8, verkar vara samma storlek som på renoveringsskruven, skillnaden är att det är mindre som sticker upp.

Vad tror ni, är det en bra idé eller ska man köra på renoveringsskruvarna direkt?

347331.png
6b74cd46-1f8c-4ebb-8cbd-de7de0749c22

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Hur gick det?
Den första tanken är att det saknas gäng närmast huvudet.
Blir denna lösning billigare?
Själv funderar jag på den tjockare varianten (6,5mm istället för 4,8mm) av farmaskruv.
Längden är jag osäker på - men så lång som möjligt, kanske är bra?
ex. [länk]
Det hade blivit billigare att köpa bricka och skruv separat och för min del är det gamla taket är skruvat i topparna, så hade inte gjort något att det inte var gängat närmast huvudet.
I mitt fall slutade det med att jag köpte ett 100 pack skruv på kbygg då skylift var bokad och jag inte kunde vänta på en beställning, men jag tror renoveringsskruven är ett bra alternativ och inte så mycket dyrare i slutändan.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Jag står inför samma utmaning, dock har plåten inte blåst ner än men åtskilliga klockspikar har rest sig och då jag redan har slagit ner dom en gång tidigare så är det dags för annat.

Jag köpte 1000 st renoveringsskruv 6,5x75 med 19 mm bricka, nu återstår att ta sig upp på taket.

Angående att skruvarna skulle dras upp av snö så är risken helt obefintlig, då har man större problem med snickerierna under plåten.
Renoveringsskruv 6,5x75 med 19 mm bricka för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag står inför samma utmaning, dock har plåten inte blåst ner än men åtskilliga klockspikar har rest sig och då jag redan har slagit ner dom en gång tidigare så är det dags för annat.

Jag köpte 1000 st renoveringsskruv 6,5x75 med 19 mm bricka, nu återstår att ta sig upp på taket.

Angående att skruvarna skulle dras upp av snö så är risken helt obefintlig, då har man större problem med snickerierna under plåten.
[bild]
Såhär drygt 1 år senare - Hur gick det för dig? Jag behöver fixa ett läckande plåttak på sommarstugan och jag antar att det är den här typen av skruv jag behöver.

Minns du var du köpte dessa?

K Klabbarparn skrev:
Såhär drygt 1 år senare - Hur gick det för dig? Jag behöver fixa ett läckande plåttak på sommarstugan och jag antar att det är den här typen av skruv jag behöver.

Minns du var du köpte dessa?
Skruvarna är det inget fel på ( så det är bara att köra på ) än att priset indikerar att det finns guld i dom😆

Köpte dom här, snabb leverans och noll problem
https://www.heri.se/sv/articles/2.145.4390/renoveringsskruv-65x75-stor-bricka.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Skruvarna är det inget fel på ( så det är bara att köra på ) än att priset indikerar att det finns guld i dom😆

Köpte dom här, snabb leverans och noll problem
[länk].
Ja... Och de verkar använda sig av någon slags värdetransport för dessa guldskruvar. 250 (!) spänn i frakt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.