Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Göra egen liten ankdamm?

1. B
    Medlem · vällingby · 608 inlägg

Binesh

Medlem
    Jag tänkte göra en liten ankdamm eller vad den ska kallas för, ungefär som på bilden nedan fast med en annan design

Så nu undrar jag hur jag ska gå tillväga. Hade först tänkt göra "skål" av betong, men betong är ju inte speciellt tät så jag hittade något som kallas för bentonit men har ingen aning om hur man ska göra med bentonit. Än mindre hur jag ska få tag på det.

Så har någon tips? Är jag ute på rätt spår det med bentonit och betong? Om det är så fallet, hur ska jag gå vidare?
    Om inte, så vad är alternativet?

Sen undrar jag också vad man bör tänka på och hur man ska åtgärda eventuella problem, t.ex. frost och annat.

Redigerat 19 maj 2009 16:58
  2. bonnier
    Vaccinerad · Östergötland · 2 183 inlägg

bonnierPremiumikon: Hand

Vaccinerad
    Googla efter dammduk så hittar du lite produkter och tips!

3. M
    Medlem · Västra götaland · 180 inlägg

Melkerberg

Medlem
    Vet att det finns särskilt vattentätarpulver som man har i cementen om man blandar egen. Beställer du så har den ett särskilt namn (bokstavskomb.)Du bör armera dammen, minst med kycklingnät för att den skall hålla vintern, men en gjuten damm är helt klart det snyggaste!

4. B

Binesh

Medlem
    Jo att armera är självklart. Men jag tänkte på tjockleken, betongtyp m.m. Vad ska man tänka på om man ska ha fontän?

Vattentätarpulver låter intressant.. Undra vad den egentligen heter?

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 400 inlägg
  6. B

Binesh

Medlem
    Immobil, i ditt fall var det bara olyckliga omständigheter! Ser annars ingen anledning till att inte gjuta i betong. Jag blandar betong själv så det lär inte brinna för tidigt.
    Det finns badkar i betong så tätheten beror väl mest på hur man utfört jobbet...

7. M
    Medlem · Västra götaland · 180 inlägg

Melkerberg

Medlem
    10 cm betong skall räcka, jag tycker ändå att du skall skaffa lite litteratur i ämnet, där står det mesta. Minns inte vad vattentätarpulvret hette, vi köpte på bauhaus, ganska små förpackningar ganska dyrt (men det gick inte åt så mycket). Sedan är det bra att ha en sådan form på kanterna så att isen kan resa sig när den utvidgar sig på vintern, men en sådan form har man för det mesta. Stenar lägger man i efter att dammen är klar, skall inte gjutas in i betonegn, och vill man ha annan färg på dammen kan man måla den med betong+svart pigment+ extra vatten. Ok, här tjatar jag på som inte ens har en gjuten damm ;-)

8. Styrman
    Medlem · Skåne · 362 inlägg

Styrman

Medlem
    Dammduk är det lättaste och funkar utmärkt till den typen av damm.

9. Kalleman
    Medlem · Skåne · 527 inlägg

Kalleman

Medlem
    Bentonit är en lera med flera speciella egenskaper, t.ex. är det huvudbeståndsdelen i kattsand. Kanske vore nåt att bygga dammen med? :D

Skämt åsido så är lera det material som man byggde dammar med långt innan man kände till armerad betong och gummidukar. Många gamla klosterdammar är tätade med lera och fungerar än idag.

För tätning av en damm med lera krävs ett lager av ca 15cm. Man kan köpa ren ishavslera för ändamålet. Dammen blir väldigt känslig för uttorkning då leran spricker då den blir torr och sålunda inte är tät längre. Den är även känslig för trädrötter och dylikt som kan punktera den.

Spontant känns det som om en lerdamm endast är särskilt användbar då den ligger så i terrängen att den naturligt hålls välfylld genom avvattning av omkringliggande ytor.

/Kalle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.