2 952 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Göra egen fxt
Jag har bott i ett hus med fxt och varit väldigt nöjd med det. Nu skall jag bo under betydligt primitivare omständigheter med off-grid-lösningar när det gäller i stort sett alla system. MEN... jag är inte så intresserad av att göra avkall på komfort när det gäller ventilation.
Därför har jag letat efter väldigt små värmeväxlare som då skulle kunna fungera med väldigt litet tillskott av energi. Typ lite vindkraft och solcells-ström. Den sortens agg, saknas så vitt jag vet nu. Det finns små ventilationslådor. typ
http://airstar.se/webbshop/ventilatorer/
eller
http://www.kubenventilation.se/se/files/Tekniska data Kuben 50XN.pdf
Tyvärr så är de alldeles för el-slösande för att vara realistiska. strömförbrukningen motsvarar ett medelstort kyl & frys-skåp per år.
Det som drar sröm i de ovanstående aggregaten är fläktarna... I Air-star finns det dessutom tillskottsvärme (det diskvalificerar förstås automatiskt Air-Star i off-grid-stugor).
En anna nackdel är att aggragaten är gjorda utan röranslutningar... De skall sitta rummet som skall ventileras.
Såå... jag börjar skicka mejl och ringa runt för att kanske kunna få en låda utan fläktar som drar 50watt eller mer. Det finns ju inget som hindrar en från att ha fläktar utanför själva aggregatet. Till exempel av typen
http://www.exergon.se/produkter-foer-fritidshuset/vatten/12v-flaektar.aspx
Det är inte lätt att ens få svar på den sortens frågor. Därför funderingarna på att göra eget.
I mitt fall är längd inget problem. Jag har skissat på en lösning med rör-i-rör. En 6-meters 110-mm avlopps-pipa riggas för att frånluften skall ut via den. I den läggs en 80mm-spiro för till-luft som då får gå i andra riktningen. Det borde bli en motströmsvärmeväxlare av detta.
Går det att återvinna något i en sådan konstruktion? Eller är det bara inbillning som vanligt
.
VH/Findus
Därför har jag letat efter väldigt små värmeväxlare som då skulle kunna fungera med väldigt litet tillskott av energi. Typ lite vindkraft och solcells-ström. Den sortens agg, saknas så vitt jag vet nu. Det finns små ventilationslådor. typ
http://airstar.se/webbshop/ventilatorer/
eller
http://www.kubenventilation.se/se/files/Tekniska data Kuben 50XN.pdf
Tyvärr så är de alldeles för el-slösande för att vara realistiska. strömförbrukningen motsvarar ett medelstort kyl & frys-skåp per år.
Det som drar sröm i de ovanstående aggregaten är fläktarna... I Air-star finns det dessutom tillskottsvärme (det diskvalificerar förstås automatiskt Air-Star i off-grid-stugor).
En anna nackdel är att aggragaten är gjorda utan röranslutningar... De skall sitta rummet som skall ventileras.
Såå... jag börjar skicka mejl och ringa runt för att kanske kunna få en låda utan fläktar som drar 50watt eller mer. Det finns ju inget som hindrar en från att ha fläktar utanför själva aggregatet. Till exempel av typen
http://www.exergon.se/produkter-foer-fritidshuset/vatten/12v-flaektar.aspx
Det är inte lätt att ens få svar på den sortens frågor. Därför funderingarna på att göra eget.
I mitt fall är längd inget problem. Jag har skissat på en lösning med rör-i-rör. En 6-meters 110-mm avlopps-pipa riggas för att frånluften skall ut via den. I den läggs en 80mm-spiro för till-luft som då får gå i andra riktningen. Det borde bli en motströmsvärmeväxlare av detta.
Går det att återvinna något i en sådan konstruktion? Eller är det bara inbillning som vanligt
VH/Findus
Redigerat:
Gör du inte avkall på ventilationen om du använder en svagare fläkt? Kuben hade ställbart varvtal på fläktarna. Märkdata är väl maximal ström den drar. Skruvar du ner effekten drar den mindre el också. Jag betvivlar att du vinner så mycket på dubbelröret, men jag har inte provat. Det brukar vara ganska stora ytor i värmeväxlare.
Erik
Erik
Det är viktigt att lufthastigheten är tillräckligt stor så du får turbulent strömning om du skall ha en chans att få någon överföring. Viktigt också att materialet i innerröret är så tunt som möjligt. Tror också det bli svårt att få någon verkningsgrad. Finns ju firmor som bara gör värmeväxlare annars, eller köpa en lös vvx som reservdel till något aggregat och sätta in i ett eget hölje kanske...
Det blir mindre genomströmning med mindre fläkt. Men bostaden är också mycket mindre. Jag behöver inte omsätta mer än 20-30 m3. Värmeväxlaren i aggregatet i mitt gamla hus var en liten kub på kanske 30 x 30 cm med något 20-tal plattor. Det ger en yta på ca 2-3 m2. Det i ett hus på 180 m2.
Ett 80mm spiro 6m långt har en yta på 1,5 m2.
Intressant med turbulensen. Det är alltså inte automatiskt en fördel mad att ha litet motstånd. Tittar jag på kurvor över verkningsgrad på "riktiga" aggregat så går det att få den uppfattningen. Verkningsgraden brukar öka när fläktarna ställs ner i hastighet. Är turbulensen beroende av genomströmningshastigheten? Finns det tröskelvärden?
Bifogar en principskiss
Hälsningar / Findus
Ett 80mm spiro 6m långt har en yta på 1,5 m2.
Intressant med turbulensen. Det är alltså inte automatiskt en fördel mad att ha litet motstånd. Tittar jag på kurvor över verkningsgrad på "riktiga" aggregat så går det att få den uppfattningen. Verkningsgraden brukar öka när fläktarna ställs ner i hastighet. Är turbulensen beroende av genomströmningshastigheten? Finns det tröskelvärden?
Bifogar en principskiss
Hälsningar / Findus
Frånluft från kök, toa o bad blir tillsammans inte så lite luft. En halv omsättning är en generell regel men stämmer naturligtvis inte om huset är litet och ändå har alla lokaliteter som skall ventileras med frånluft. 100-125 rör och frånluften i mitten för rensbarhetens skull kanske..? Ett 20 m jordrör är betydligt effektivare. En kombination?
Redigerat:
Köket är givetvis bara stödventilation. Skulle inte falla mig in att försöka dra luften från fläktkåpan genom en värmeväxlare. Det gör inte ens aggregaten som placeras över spisen. De brukar ha en förbikoppling när man lagar mat. Det blir en separat köksfläkt med evakuering.
Det blir inget matos i utluften så ev rensning gäller damm. Kanske det går att spola ut det. Inluften kanske borde ha ett enkelt filter.
Hälsningar Findus
Det blir inget matos i utluften så ev rensning gäller damm. Kanske det går att spola ut det. Inluften kanske borde ha ett enkelt filter.
Hälsningar Findus
Generellt kan man säga att verkningsgraden ökar när hastigheten minskar pga längre "uppehållstid" i vvx. Men när hastigheten blir för låg (=laminär strömning) sjunker överföringen. Ja det finns ett tröskelvärde som hänger ihop med ytornas beskaffenheter så det är svårt att säga generellt, skulle gissa kanske 2-3 m/s.
Tack för konkret information. Nu har jag lite att gå på. Har hittat energisnåla fläktar som påstås flytta ca 60 m2 i timmen. Får försöka slå ihop någon slags testanläggning för att se vad det blir för motstånd. Funderar på att använda sådan där flexibel kanal som innerrör. Den är i tunn aluminium och dessutom veckad. Det borde orsaka turbulens så det räcker.
Kanske är det att ta i med 6m. Om effektiviteten står i propotion till motståndet så kanske jag borde söka mig till en längd som ger rätt genomströmning med den sortens fläkt (typ datorfläkt) som jag tänkte använda.
VH / Findus
Kanske är det att ta i med 6m. Om effektiviteten står i propotion till motståndet så kanske jag borde söka mig till en längd som ger rätt genomströmning med den sortens fläkt (typ datorfläkt) som jag tänkte använda.
VH / Findus
Jajamen
Kondensen är med i kalkylen. Därför avloppsrör som ytterrör. Får avloppsluftning samtidigt. Det hela framgår av principskissen. Det behövs en svag lutning mot den varma sidan för att få avrinning. "Riktiga" aggregat har en termostat och en liten värmeslinga som skall förhindra isbildning. Risken ökar förstås ju effektivare den blir. så kanske skall ambitionen ligga på ca 60%. Om inomhusluften är 20 grader så borde det inte kunna bli isbildning om det inte är mer än tio grader kallt ute.
VH/Findus
Kondensen är med i kalkylen. Därför avloppsrör som ytterrör. Får avloppsluftning samtidigt. Det hela framgår av principskissen. Det behövs en svag lutning mot den varma sidan för att få avrinning. "Riktiga" aggregat har en termostat och en liten värmeslinga som skall förhindra isbildning. Risken ökar förstås ju effektivare den blir. så kanske skall ambitionen ligga på ca 60%. Om inomhusluften är 20 grader så borde det inte kunna bli isbildning om det inte är mer än tio grader kallt ute.
VH/Findus
Arbete pågår
. Har skaffat håltagningsverktyg och rensat upp, så snart är det dags att plocka ihop det. Dessvärre så kanske vårvärmen är här på allvar när det är klart. För att få några vettiga mätresultat så vill jag ha någon slags temperaturskillnad. Får väl sitta uppe någon kall natt och titta på temperaturgivare.
Mvh / Findus
Mvh / Findus
Hallå! Aktiverar den här gamla tråden därför att jag nu... äntligen, har fått i gång rör i rör värmeväxlaren. Den sitter i ett skepp så det er ganska aggressiv miljö. Veckade aluminiumventilationsröret övergav jag. Har använt 67mm spiro som innerrör istället. Längden på själva värmeväxlaren är 4,6 meter. Fläktarna sitter båda i maskinrummet som är kallt men frostfritt. Genomströmningen kan jag bara bedöma genom att sätta handen för inkommande luft. Det är bra drag.
Nu mätvärden...
Ute 2,3
Inne 16,3
Inlufttemperatur mätt en dc in i kanalen 9,9
Innerkanalen är i tre längder med nipplar. För att hålla röret i mitten av ytterröret så sitter det genomgående gängstänger med muttrar på ut och insida av spirorören..
Nu är det bara resten kvar
.
Tillskottsvärme... Avfrostningsmöjlighet...
Med vänlig hälsning
Findus
Nu mätvärden...
Ute 2,3
Inne 16,3
Inlufttemperatur mätt en dc in i kanalen 9,9
Innerkanalen är i tre längder med nipplar. För att hålla röret i mitten av ytterröret så sitter det genomgående gängstänger med muttrar på ut och insida av spirorören..
Nu är det bara resten kvar
Tillskottsvärme... Avfrostningsmöjlighet...
Med vänlig hälsning
Findus
Liknande trådar
-
Hur fungerar egentligen en självverkande termostat till en shunt?
Värme allmänt -
Vad är detta för färg egentligen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Egen Inspektionslucka
Byggmaterial & Byggteknik -
Jämförelse Thermia legend on/off 8kw och en Calibra inverterstyrd 1,5-7kw
Värmepumpar -
Hur tunt ska man egentligen stryka falu rödfärg vid ommålning?
Fasad