Byggahus.se

Göra egen fönsterlampa

1. J
    Medlem · Gävleborg · 226 inlägg

JED

Medlem
    Hej

Frugan har gjutning som hobby och säljer vissa av hennes skapelser. Hon har nu gjutit en julstjärna (se bild) som vi tänkte montera en glödlampa i.

I hålet trär vi in en gängad nippel. Monterar fast en e14/e27 lamphållare på nippeln samt dragavlastare i andra ändan. Köper en färdig kabel med strömbrytare och europakontakt som ska monteras i lamphållaren.

Vad är det för regler för att få sälja detta? Tänker bla på CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2176.JPG

//JED

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 485 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja den ska CE-märkas, så glöm det... Sälj lampan i byggsats istället. Låt folk skruva dit lamphållaren själv, dvs sälj lamphållaren oförändrad precis som ni köper den från butik så att dess CE-märkningen följer med.

3. J

JED

Medlem
    Hej Bo

Har googlat lite och kommit fram till att vi måste gå på ditt förslag. Det borde ju räcka att sladden samt lamphållaren ligger kvar i förpackningen. Nippeln samt dragavlastaren borde man ju kunna montera. Sedan får köparen trä in sladden genom dragavlastaren och nippeln. Montera sladden i lamphållaren och skruva fast den på nippeln.

//JED

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vad är stjärnan gjuten i för material?
    Det ser ut som betong, och då blir det väl alldeles för tungt för att hängas upp i lampsladden bara?

5. J

JED

Medlem
    Det är betong, men den ska stå och inte hänga i sladden.

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Aha! Stadiga don får jag säga!

I rest my case, som Perry Mason sa :)

7. O
    Medlem · 168 inlägg

Olle61

Medlem
    Att leverera en byggsats gör inte automatiskt att man slipper CE-märka.

Någon på Elektronikforumet har frågat Elsäkerhetsverket och fått följande svar:

Ja. Produkten ska CE märkas och uppfylla de väsentliga kraven i all tillämplig lagstiftning, bland annat ELSÄK-FS 2016:1 och ELSÄ-FS 2016:3. Tillverkarens ansvar gäller produkten under hela dess livslängd.
    Svar på Kärnfrågan och Bonusfrågor: En byggsats är en elektrisk utrustning. Tillverkaren har ansvar för att den uppfyller de väsentliga kraven i all tillämplig lagstiftning och ska vidare föreskriva i bruksanvisning och säkerhetsanvisning på svenska hur den ska monteras och för att vara säker och för att vara säker vid användning och anvisningarna ska åtfölja utrustningen i förpackningen.

Med vänlig hälsning

Karl-Hugo Hult

Avdelningschef
    karl-hugo.hult@elsakerhetsverket.se

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ordet byggsats var tydligen inte så lämpligt. Kalla det en trasig julstjärna istället då som köparen måste "laga" innan den kan tas i bruk.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Elektriska delar verkar vara omgärdade av väldigt hårda föreskrifter. Jag skulle inte våga mig på att sälja sådant kommersiellt. Om du lägger i ett lampställ i byggsatsen ansvarar du ju även för ställets kvalitet. om nu din lampsrtällsleverantör har slarvat så blir du ansvarig.
    Och även om du säger att stjärnan ska stå kommer säkert någon snitsig köpare på idén att den ska hänga i fönstret.

10. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 470 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Liten godkänd trafo och vidare med lågspänning? Det fick jag (24V/2A för länge sedan) godkänt av Semko för- kanske gäller nu med.

11. O
    Medlem · 168 inlägg

Olle61

Medlem
    Man kan skicka frågan till Elsäkerhetsverket och fråga hur man ska gå tillväga.

12. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Olle o Thomas, vilka risker ser ni med denna armatur? Vad vill ni fråga ESV? Vilka krav ställer denna armatur på den lampsockel som används som gör att man bör vara orolig? Det handlar dessutom om en hobby, inte en affärsverksamhet.

13. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Om TS skull ersätta hålet med en slits i betongen till bakre sidan då skulle man kunna använda ett lampställ utan att skruva isär det. Jag ser den största risken i att någon försöker att hänga lampan i sladden.

14. J

JED

Medlem
    Tack för alla svar. Håller med om att det är en svår fråga och el ska man ha respekt för men var går ansvarsgränsen? Ligger problemet i att man säljer allt tillsammans? Ska man sälja stjärnan för sig och sedan sälja eltillbehören separat?

Ta som exempel. Om jag går på Clas Ohlson och köper elsladd och lamphållare samt en fin burk/kruka och av detta bygger jag en egen lampa. Då kan väl inte Clas Ohlson vara ansvarig för detta?

15. O
    Medlem · 168 inlägg

Olle61

Medlem
    Reglerna är inte anpassade för småskalig hantverksverksamhet. Jag hittade info om detta:
    http://www.elsakerhetsverket.se/and...tillverka-lampor-for-att-salja-i-liten-skala/
    Hobby eller inte, om man skall följa reglerna skall CE märket dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.