Byggahus.se
Hej! Jag ska sätta en gammal dörr i en modern dörrkarm och dörrbladet är lite tjockare än vad den delen av dörrkarmen där dörrbladet ska passa in i är djup. Det sitter ju som en list längs med hela dörröppningen sen längre in, som är trängre och som dörren stängs mot. Kan man stämma ut några mm runtom den månntro? Så det blir djupare där själva dörrbladet sitter? Eller är det ett jättejobb? Kommer ngn glipa blottas? Vet ej exakt hur dörrkarmar är uppbyggda.

Mats-S
Om det är möjligt, skulle jag nog hellre sala på utsidan av din nya karm så att den matchar dörrbladet.
Ska du ändra djupet så måste du använda en fräs, stämjärn duger inte, kommer att bli alldeles för ojämnt ...

• Gilla
Mosstorp
  • Laddar…
Jag hade det motsatta problemet och limmade en list i karmen då den gamla dörren var tunnare än moderna. Det syns väldigt tydlig om det blir ojämnt så man behöver vara noggrann.

• Gilla
Mosstorp
  • Laddar…
Tack för svar! Jag tänkte på att sala, men ni tror inte det kommer se konstigt ut nere vid golvet att dörrkarmen sticker ut mer än golvsockeln? För jag vill inte behöva sala på den också runt hela rummet... :)

Mats-S
M Mosstorp skrev:
se konstigt ut nere vid golvet att dörrkarmen sticker ut mer än golvsockeln
Där får du köra den beprövade metoden "LPP" (Löses På Plats). Jag är säker på att du kan komma på ett sätt att få det att se snyggt ut :)

M Mosstorp skrev:
Hej! Jag ska sätta en gammal dörr i en modern dörrkarm och dörrbladet är lite tjockare än vad den delen av dörrkarmen där dörrbladet ska passa in i är djup. Det sitter ju som en list längs med hela dörröppningen sen längre in, som är trängre och som dörren stängs mot. Kan man stämma ut några mm runtom den månntro? Så det blir djupare där själva dörrbladet sitter? Eller är det ett jättejobb? Kommer ngn glipa blottas? Vet ej exakt hur dörrkarmar är uppbyggda.
Jag skulle fräst en fals i dörrbladet eller bytt till en annan karm som passar.

• Gilla
Mosstorp
  • Laddar…
L Lasselano skrev:
Jag skulle fräst en fals i dörrbladet eller bytt till en annan karm som passar.
Är det inte bättre att fräsa i karmen i så fall? Snyggare om inte annat.
Måste göras rakt och fint förstås.

Det var det jag menade med min första idé om att stämma ut i den "innersta" delen av karmen.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det inte bättre att fräsa i karmen i så fall? Snyggare om inte annat.
Måste göras rakt och fint förstås.
Jo, det har du rätt i. Och den fina gamla dörren blir orörd :)

Om du känner till något snickeri i närheten kan dom skräddasy en karm åt dig eller att du köper planhyvlad fur av snickeriet (med måttbeställd profil) ock tillverka en själv.

Tack men jag ska inte byta karmen. För stort projekt samt det är nytapetserat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.