Byggahus.se

Göra barn arvslösa. :D

15k läst  75 svar

1. A
    Medlem Nivå 11
    Bekanta, (tidigare jurist och läkare) ska göra sonen arvslös. Dom har gett bort nästan alla pengar till andra släktingar.
    Huset och fritidshuset med. Tydligen kostade det bara stämpelskatten.
    Samtidigt skrev dom avtal med denna släkting som fått villan om att dom får hyra den så länge dom lever.
    Således skulle sonen få NOLL!

Går det verkligen att göra så? :rofl:

• Laddar…
  2. Leeten
    Husägare Nivå 4
    But why? :dizzy: vad har sonen gjort?

3. A
    Medlem Nivå 11
    Jag vet bara om att han stulit och spelat bort en massa.
    Sprit men inte knarkat... Ca 50 år är pojken... :crysmile:

4. Leeten
    Husägare Nivå 4
    Då kanske det var för hans eget bästa i de läget. :thinking:
    Med tillgång till pengar så växer väl missbruket.

• Laddar…
  5. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag tror att man kan ge bort mycket, men hela upplägget med huset är att det ska fungera som arv, och då finns det möjlighet att ogiltigförklara gåvan/arvet

6. A
    Medlem Nivå 11

Därför undrar jag...

7. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Precis, så här skriver de på lawline,
    "Ibland kan en gåva däremot likställas med ett testamente (7 kap. 4 § ÄB). Så är fallet om gåvogivaren varit nära döden eller annars trott att döden varit nära förestående, eller om gåvogivaren behållit den huvudsakliga nyttan av den bortgivna egendomen. Ett exempel som rör fastigheter är om arvlåtaren under sin livstid ger bort en fastighet men samtidigt förbehåller sig nyttjanderätten eller avkastningen fram till sin död."

Det verkar ju vara precis vad dina bekanta har gjort, det kommer inte fungera.

8. A
    Medlem · Nivå 18
    Det bästa borde vara att sälja till lägsta möjliga värde utifrån beskattning och att det inte kan ses som "dold" gåva för att sedan skänka bort pengarna successivt och/eller betala dem som hyra för fastigheten.
    Så frågan är om man vill göra en helt öppen och ärlig fördelning av sitt kapital eller hitta andra vägar att minimera arv till sonen.

9. E
    Medlem · Nivå 18
    Gjorde inte Jula-ägaren någon liknande, sonen fick rubbet, döttrarna blev utan?

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    När det kommer till arv så finns det ju en laglott, och den går aldrig att göra något åt, hur man än skriver testamente.

Lösningen är att ge bort/avyttra egendom och pengar innan sin död.

Men det finns begränsningar, det kan inte göras när som helst eller på vilket sätt som helst.
    Grunden i lagstiftningen är att alla barnen ska få lika i arv, och det är så man tänker att den avlidne tänkte, om inget annat är stipulerat.
    Läs t.ex. denna
    https://blogg.lrfkonsult.se/vad-innebar-begreppet-forskott-pa-arv

• Laddar…
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Just det upplägget skall i princip vara omöjligt, men med en bra advokat kanske man kan få till det ändå. Eller om döttrarna av ngn anledning accepterade det.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 8
    Officiellt sett får du aldrig göra ditt barn arvslös genom testamente. Inte heller att i förväg ge bort allt du äger, i syfte att göra barn arvslös. Dock bestämmer man över sina pengar och tillgångar, så länge man är vid sina sinnes fulla bruk. Man får alltså ge bort pengar och göra dåliga affärer, så att man dör utfattig. Så att barnen på så sätt blir arvslösa.

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Men hallå? Det jag äger när jag lever, får väl jag göra precis vad jag vill med? Eller ska alla saker fungera och vara servade och genomgångna, besiktade när jag dör??

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Läs andra hälften av AG A's inlägg, vettja ...

• Laddar…
  15. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    På sin ålders höst blev en släkting irriterad (mer än vanligt) på att alla andra inte dansade efter hennes pipa hela tiden. För att straffa släktingarna så skänkte hon bort allt hon ägde till en "välgörenhetsorganisation", inklusive huset, mot att hon fick bo kvar i huset tills hon dog. Ingen hyra togs ut, men reparationer och underhåll fick släktingen stå för. Det var "välgörenhetsorganisationen"s advokat som fixat upplägget. Det höll inte...
    Om det föll pga juridiska problem med lösningen eller om det var för att andra personer i organisationen, dvs inte den hygglige advokaten, ansåg hela upplägget förkastligt vet jag inte.