Byggahus.se

Göra badrum av två rum

1. E
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte expandera badrummet till ett gammalt intilligande kök. Planen är att ha det gamla badrummet (ca 2x2m) som "duschrum". Dvs enbart dusch/bad där inne. Sedan ha tvättstället och toaletten i det gamla köket. Mellan rummen tänkte jag ha en öppning ungefär stor som en vanlig dörr. Anledningen att jag inte vill öppna upp helt mellan rummen är 1. Finns ingen logisk plats för tvättstället annars pga fönster och dörrar 2. Det går vatten och avlopp i den väggen

Jag undrar vad som rekommenderas med tätskikt och fall på golvet om jag gör som jag tänkt? Är ju inte två rum längre, eller är ju nästan det ändå.

2. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag vet att det finns de här på forumet som kan detta betydligt bättre än jag, men jag kan ju delge dig hur jag funderat.

För mig låter det som om du skall bygga ett badrum med en angränsande toalett.

Vad jag vet så är kravet 1 cm/meter i badrummet. Lokalt vid golvbrunn och under badkar 2 cm/meter. Detta ställer ibland stora krav på det det djup som finns tillgängligt att bygga golvet speciellt om man vill ha golvärme. Hela badrummet skall ha tätskickt i golv och på vägg.

I toan behöver inte ha något generellt fall, men skall ha 2 cm/meter lokalt om du installerar en golvbrunn. Enligt nya regler så skall toan ha tätskickt i golv och ca 10 cm upp på vägg. Om du installerar golvbrunn så förefaller detta helt nödvändigt.

Hur stort det generella fallet kan tillåtas vara beror på omständgheterna ex. antal golvbrunnar och placeringen av dessa, men man kan inte fuska vid golvbrunnar/dusch och det är inte kul med bakfall oavsett var på golvet det är.