Byggahus.se

Gör vinst på subventionerade tomter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 266 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Enda sättet att komma till rätta med det är att auktionera ut tomterna, vinsten ska gå till skattebetalarna, inte till enskilda lottinnehavare

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Vad är problemet då? Att vanligt folk tjänar pengar? Om det är något organiserat borde väl kommunen sett till det innan så att en familj inte får köpa mer än 1 tomt.

Granska hellre Luleå kommun hur de en gång fick tillgång till dessa tomter, inte helt omöjligt ligger det några hundar begravna och några (tidigare) markägare överkörda.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Precis det är ett stort problem. Att tjäna mycket pengar för en minimal arbetsinsats är förbehållet vissa privilegierade grupper. Det får absolut inte komma allmänheten till del. Det medför social oro och instabilitet i samhällsstrukturen.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Mikey

Ett problem som uppkommit pga den otidsenliga och illa fungerande tomtköprincipen. Avskaffa tomtkön och sälj tomterna antingen med auktionsförfarande eller med "marknadspris". Kommunallagen hindrar egentligen en kommun att ekonmiskt gynna en enskild, ändå är det det man indirekt gör med flera 100 kkr, när man säljer tomter under marknadspris, men bara till dem som varit kommunens kö trogen i minst 10 år. Skärpning Luleå kommun!!

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Håller med anonyma skribenterna här ovan. Vad är problemet? Får man inte tjäna lite pengar? Kommunen säljer ut tomter värda 600 000 kr för 180 000 kr och några privatpersoner får extra klirr i kassan. Är det fel? Det är ju bara skattepengar...
    Själv skulle jag behöva en traktorgrävare. Har sett att parkförvaltningen har en sådan värd en miljon kr. Varför inte sälja den till mig för 200 000 kr? Så kan jag först använda den till min dränering och grävning av ett dike och sen sälja och tjäna några fjuttiga hundra tusen kr. Men är väl säkert någon lallare som blir upprörd över det också så går väl inte. Är ju tydligen fult att tjäna pengar i Sverige.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: billy_baver

Kommunernas tomtförsörjning bör följa två principer -

1. Verksamheten ska varken ge vinst eller förlust. Priset för de nya tomterna ska motsvaras av kommunens självkostnad.

2. Verksamheten ska syfta till att mätta marknaden. Om tillgången på byggklar mark matchar efterfrågan kommer självkostnadsprincipen att radera ut dagens "svarta" marknad.

Kommunernas markanskaffning har en nyckelfunktion för att pressa hushållens bostadskostnader. De lever inte upp till sitt ansvar särskilt väl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.