Gör provision mäklaren mer trovärdig?

4k läst  38 svar

Nästa tråd i Köpa & sälja hus
  1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!

Jag har läst att endast 6% (!) av svenska folket har förtroende för fastighetsmäklare… Jag håller med och det förbryllar mig då de väldigt ofta är en stor del av våra ekonomiskt mest betydelsefulla transaktioner i livet.

Ju mer jag tänker på det så kommer jag till insikten att det är mäklarens kompensationsmodell som är boven. Varför har inte mäklare en fast lön från sin firma och tar ett fast arvode, oavsett pris på bostaden?

I mitt huvud så innebär provision inte heller högre slutpris då mäklaren tjänar mer på att sälja fort än till högsta pris, omsättning av sålda objekt gör ju mer för deras lönekuvert än högsta slutpris.

Just nu känns det som att mitt val av mäklare blir slumpartat – ser ju ingen skillnad på vad olika firmor gör eller vad de kostar!

Jag vill ha förtroende och transparens, men känns som hela branschen är baserad på mäklarfirmornas behov snarare än mina som kund. Jag hade hellre valt en firma med ett tydligt och bra erbjudande än att behöva jämföra massa personer som egentligen jobbar likadant…

Vad har ni för tips för att hitta rätt i djungeln av mäklare?

2. H
    Medlem · Nivå 7
    Du kanske redan nu har några mäklare som du funderar på?

Ta reda på vilka objekt dom har visningar på och åk dit för att se vad du tycker om dom när du träffad dom "ute på fält".

Man får en rätt bra bild av hur dom behandlar spekulanter.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Av naturliga skäl så är ju erfarenheten begränsad. Men jag ser här i området där jag bor att en speciell mäklare hela tiden får ut avsevärt mer, för objekt som iallafall på pappret ser likvärdiga ut. Och skillnaden är uppseendeväckande stor. Kan skilja flera miljoner.

Annars tror jag att den väsentliga skillnaden mellan mäklare oftast är om de är "normaldåliga" eller riktigt dåliga.

Det är (enl. min erfarenhet) sällsynt att mäklare gör en marknadsföringsplan, och då framförallt en plan B, om det inte blir tillräckligt bra intresse efter första visningen, hur gör vi då?

Och en så enkel sak som att se "vad är det för köpare som kommer att köpa här", vad vill just den kategorin se, vad vill de höra/läsa om området. Är det familjen med flera barn, är det det unga paret som ännu inte funderar på barn, är det pensionären som vill flytta till mindre/lättare, osv.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset!

Jag har möjligen några firmor jag tror mer på, men inte specifika mäklare... Även om det är ett bra tips för att möjligen hitta rätt så är blir det ett tidskrävande projekt bara för känna sig tryggare i valet av mäklare. Men det kanske är det som krävs med dagens situation. Känns som en bransch som behöver förändring...

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 1
    Tack !

Det är ju väldigt intressant att en viss mäklare lyckas få högre slutpris. Man undrar ju om mäklaren är duktig eller om firman har en mer professionell och strukturerad process för försäljning...

Lite läskigt att man väntas betala 60.000 - 80.000 kr i arvode för en mäklare som man inte kan lita på sätter upp en plan för försäljningen. Det är något jag inte ska glömma att fråga efter!

Än en gång, läskigt att sådan här "best practice" inte är självklar.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att man skall komma ihåg att mäklare är säljare, men många har missuppfattat vad det är de säljer, och tror att de säljer fastigheter/bostadsrätter. Det gör de inte!

De säljer tjänsten att sälja din fastighet. När de har fått dig att skriva på ett förmedlingsuppdrag, då har mäklaren gjort sitt försäljningsjobb. Att sedan faktiskt sälja din fastighet är för mäklaren produktion, inte försäljning. Och produktion skall här som i alla branscher gå snabbt och rationellt som möjligt.

Sedan finns det enstaka individer som tycker att produktionsbiten är rolig och intressant, finns i alla branscher.

Mäklaren tjänar oftast mycket mer på att spendera två timmar med att sälja sin tjänst till någon, är vad han tjänar på att spendera två timmar på att mjölka ur ytterligare att par bud på ditt hus.

• Laddar…
  7. U
    Medlem Nivå 3
    Vissa mäklare låter ju objekten ligga kvar länge, och då tolkar jag det som om säljaren inte är nöjd med buden.
    Det hus jag köpte var så. Det låg ute ganska länge (flera månader) före jag bestämde mig för att gå och titta på det. Ägarna begärde en viss summa och ingen hade bjudit det enl.mäklaren. Först när budgivningen kom upp i det som ägarna begärt (tydligen aningen högre än värderingen), så var de villiga att sälja.

8. N
    Medlem Nivå 1
    Något beklämd av en massa tyckare, inte mycket fakta i dessa kommentarer.
    Jag är absolut inte mäklare men har sålt och köpt en hel del fastigheter.
    Bara att ta in ett objekt kräver ju normal sätt en gratis insats garanti, prisbilden, ägarförhållanden och en massa saker förväntas mäklaren leverera med precision och sedan förkastar vi dom flesta då kunkerransen är benhård idag, det är ju en överetablering med trasig prisbild. När vi väl valt mäklare enligt kommentarerna här jobbet över! Javisst, fotografering, objeksbeskrivning och ansvar ligger på mäklaren att lösa, annonsering och att just våran annons sticker ut, det händer av sig själv? kundregister och bearbetning behövs ju inte heller..många andra saker vi bara tror sker av marknadskrafter?? Sedan är det väl inga konstigheter att dom får jobba på helgen.
    Varför tror ni inte att incitament modeller är bra för just mäklare?? För att dom bara kammar in pengar och inte gör något?? Inget kan vara mer fel enligt mig, några har relativt lätta objekt, men att få ut ett högt pris gång efter gång är inte tur, det krävs minst två köpare som både har resurser och beslutsamhet att just detta objekt är vad dom vill ha. Köparna ska dessutom stå för sina bud vilket definitivt inte är legio, att mäklaren har upplysningsplikt och är i den omöjliga situationen att betjäna både säljare och köpare tar vi också för givet, kruxet är ju att dom då också måste veta allt, kostnadskalkyler måste dom göra, prata med alla involverade banker etc etc.
    För mig blir det i slutänden helt klart så att om mäklaren kan påverka sin ersättning med olika incitamentnivåer beroende på slutpris så jobbar mäklaren hårdare, om dom lyckas? Det beror på ytterligare en massa faktorer, som absurda åtgärder för att strypa folkets skuldbörda, om det finns minst två köpvilliga, vilka andra objekt som finns ute etc

9. S
    Medlem Nivå 6
    Räknar man litet ser man att mäklare tjänar mest på att ha många mediokra affärer. Det lönar sig mycket mer att gå på autopilot och göra 5 avslut á 1.5% av 5 miljoner (5x75k i provision) istället för att jobba arslet av sig och göra 3 avslut á 1.7% för 5.5 miljoner (3x93k).

10. U
    Medlem Nivå 3
    Att de jobbar på helger o kvällar är ju självvalt, inget de förväntas göra. Har också sålt flera hus och bostadsrätt, samt köpt hus.
    Visst gör mäklaren ett jobb, men det gör vi ju alla i vårt yrke.
    Har en nära släkting som varit mäklare i Stockholm, hon såg det som vilket annat jobb som helst.
    Priset på provisionen ska inte påverka försäljningspriset anser jag. De kräver ju faktiskt en hel del av säljaren idag. Nyss påbörjat en kommande försäljning av en villa.
    Fick en lång rad uppgifter att ta fram OCH de kräver att du gör och bekostar en förbesiktning innan huset läggs ut till försäljning. Det kostar ju mig både tid och pengar.

11. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Jag har köpt och sålt några gånger och de flesta mäklare föreslår en modell där de får en högre provision över en viss nivå. Det brukar låta så här:
    "Du kommer garanterat få 2 miljoner för det här objektet. Vi har en modell där du betalar fast pris upp till en drömgräns och 10% på allt över. En drömgräns här kan vara 2 miljoner."*

Det fungerar säkert i många fall. Jag brukar svara "Om jag garanterat får ut 2 miljoner borde det väl inte vara en drömgräns? Är det inte rimligt med en drömhräns på 2,5 miljoner då?"

Det brukar besvaras med att då blir det ju omöjligt för de att nå bonusnivån och då kommer de ju inte göra det lilla extra. När man frågar vad det lilla extra kan vara får man inget svar och de kommer självklart ringa runt etc oavsett var vi lägger gränsen...

Sist träffade vi en mäklare som sa ungefär så här. "Ni kommer kunna sälja för X miljoner, kanske lite upp eller ner. Jag vill ha Y kronor för försäljningen, vilket motsvarar Z%. Jag föredrar att vi kör Z% rakt av, unga trappor. Jag tycker trappmodellen är fel. Helt plötsligt rusar priser på ett boende utan att vi mäklare gjort något särskilt så varför ska jag få några 100' för det?"

Han verkar dessutom göra bra jobb så det är en mäklare jag kan tänka mig att sälja med.

*Välj valfritt belopp beroende ort och objekt.

• Laddar…
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Fairlane, mycket av det du kommenterade var från mitt inlägg. Men jag har aldrig låtit påskina att mäklare tjänar orimligt mycket för lite arbete. Även om det är så för vissa mäklare.

Vad jag skrev är att för säljaren, mäklaren så ligger insatsen där man behöver vara kreativ, social, affärsmässig i fasen där man säljer in tjänsten till fastighetsägaren. När den försäljningsfasen är över så går resten, dvs. ägarkontroll, fotografering, objektbeskrivning, visning, admin av budgivning osv... på automatik, men det är givetvis en massa arbete. Även mäklaren behöver arbeta i produktionsfasen, precis som man gör inom vilken industri som helst. Men som säljande fastighetsägare kan det vara bra att inse, att fasen där min fastighet faktiskt säljs, är för mäklaren ett rent produktionssteg, som skall gå på en förutbestämd tid, med ett och samma standardpaket av insatser, följa en standardiserad tidplan osv. Alla försök att avvika från produktionsflödet är lika illa i denna produktion, som om man skulle försöka bygga en helt "custom car" på Volvos produktionslina.

Sedan finns det givetvis mäklare som verkligen gillar att sköta sin produktion, precis som det finns bilbyggare som bygger bilar utan löpande band, men personlig hantering hela vägen. Svårigheten är att hitta dem.

Och JAG inser att även för stjärnmäklare, som helt klart tjänar snuskigt mycket pengar, så har de en livssituation med ständigt helg och kvällsarbete som jag inte skulle vilja byta med.

13. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller med dig i det du skriver. Jag kommenterade bara allmänt med mina erfarenheter. Dels att de ofta "garanterar" ett visst försäljningspris och sedan använder samma belopp som en "drömgräns" som jag ska vara väldigt lycklig om den bryts, så lycklig så att jag bör betala mäklaren extra för detta.
    Dels att de säger att de kommer göra det lilla extra för att nå bonusnivån om det är möjligt, men aldrig kan förklara vad det lilla extra innebär.

Hur mycket de tjänar bryr jag mig inte om. Jag köper en tjänst och betalar för det. Jag kan utan tvekan betala mer om jag får ut något mer, men om de inte kan förklara vad jag får om jag betalar dubbelt så mycket så känns det inte intressant för mig. Kan de inte övertyga mig så ser jag inte hur de ska övertyga en potentiell köpare att bjuda mer.

I min bransch är det rätt vanligt med bonus också, men det brukar vara av typen att den faller ut om man gör något extra. Jag har iofs varit på ett ställe där man fick bonus varje månad som man uppfyllde målet och fick skit om man inte uppnådde målet, även om man bara var 1% ifrån (då uppmanades man att "hitta" en timme som man kunde sätta på kund, något som jag konsekvent vägrade).

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Sorry, jag ser att jag läste lite slarvigt, jag syftade inte på inlägget från Fairlane, utan det från Newport.

15. O
    Medlem Nivå 2
    Det är precis såhär som en mäklare bör arbeta, och bemöta sina kunder, det bygger förtroende. Förtroende skapar ett gott rykte, och det är den bästa marknadsföringen en mäklare kan få, speciellt för den mäklare som är verksam på en liten ort.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: