1 967 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Gömma kablar från downlights bakom överskåp?
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Håller på att byta kakel i köket.
Har rivit allt gammalt och tänkte nu passa på att gömma kablaget till de utanpåliggande downlightsen under överskåpen. Då talar jag bara om att gömma kablaget längs in mot väggen alltså. Inte dom kablar som går ut till spottarna.
Det finns en springa bakom överskåpen där dom skulle få plats. Är det vanligt att man gömmer dem där? Och ska jag sätta fast dem med tejp där eller? Eller ska jag "silikona in" sladdarna. Jag vill bara inte att om någon nångång framöver vill skära upp silikonet, att den då skär in i sladdarna.
Finns det något vedertaget tillvägagångssätt i denna situation?
Har rivit allt gammalt och tänkte nu passa på att gömma kablaget till de utanpåliggande downlightsen under överskåpen. Då talar jag bara om att gömma kablaget längs in mot väggen alltså. Inte dom kablar som går ut till spottarna.
Det finns en springa bakom överskåpen där dom skulle få plats. Är det vanligt att man gömmer dem där? Och ska jag sätta fast dem med tejp där eller? Eller ska jag "silikona in" sladdarna. Jag vill bara inte att om någon nångång framöver vill skära upp silikonet, att den då skär in i sladdarna.
Finns det något vedertaget tillvägagångssätt i denna situation?
Medlem
· Norrbotten
· 588 inlägg
Mina elare föreslog att dra spottarnas trådar bakom överskåpen, med trafon på överskåpen som döljs av takanslutning men ändå går att nå för service.
Dock måste man göra ett urtag i väggen om man använder ikeas skena, tips till andra.
Har du gipsvägg? Då hade jag fällt in en slang, enklast så
Dock måste man göra ett urtag i väggen om man använder ikeas skena, tips till andra.
Har du gipsvägg? Då hade jag fällt in en slang, enklast så
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
När jag tog bort det gamla kaklet tog jag bort det med gipset. Och har nu placerat in nya gipsskivor och skarvat runt om. Jag tog inte bort det gamla hela vägen upp till kanten där överskåpen börjar. Där satt förut en kakellist i trä, vilket nu är tanken att slippa och köra kakel hela vägen upp. Men det gjorde alltså att jag slapp skära bort gipset hela vägen upp. Vilket också underlättar skarvningen. Men nackdelen blir att jag inte kan göra hål så sladdarna kan gå bakom gipset.
Jag känner inte för att röra själva spott-installationen, att koppla loss sladdarna. Dom går in i den där klumpen (trafon?). Den klumpen är hur som helst bakom gipset i ett hål som gjordes i gipset när spottarna installerades.
Edit: Alltså grejen är som sagt att hela installationen sitter där. Jag har tillfälligt "hängt" hörnboxarna i tejp under överskåpen lite längre ut för att kunna kakla bakom.
Jag känner inte för att röra själva spott-installationen, att koppla loss sladdarna. Dom går in i den där klumpen (trafon?). Den klumpen är hur som helst bakom gipset i ett hål som gjordes i gipset när spottarna installerades.
Edit: Alltså grejen är som sagt att hela installationen sitter där. Jag har tillfälligt "hängt" hörnboxarna i tejp under överskåpen lite längre ut för att kunna kakla bakom.