När vi köpte elcykel för några år sedan fanns någon gräns för hur dyr cykel försäkringsbolaget ersatte. Vår elcykel överskred den gränsen rejält.

En extra försäkring för cykeln skulle kosta ganska mycket så vi lade lite pengar på ett rejält lås istället.

I Göteborg så använder cykeltjuvarna numera batteridrivna vinkelslipar. Inte lätt att skydda cykeln då...

Jag har två godkända lås varav det ena med inbyggt rörelselarm. Jag parkerar den på platser med folk i rörelse och givetvis är cykeln fastlåst runt ett fast föremål (gäller båda låsen).
Batteriet har jag fixerat vid ramen så att det inte bara går att bryta upp batteriets standardlås.
Min förhoppning är att tjuven väljer en annan cykel.

https://www.abus.com/eng/Mobile-Sec...ecurity/Locks/Folding-locks/BORDO-Alarm-6000A

Göm vanliga cyklar också, min försvann denna morgonen. :cry:

• Ledsen
  • Arg
Jernhand och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Göm allt som är värt mer en 5 kr allt stjäls nuförtiden.

• Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Göm allt som är värt mer en 5 kr allt stjäls nuförtiden.
Polisen åker inte ens ut till lantbrukare som blir av med saker för 200.000 kr. Varför skulle de bry sig om hipstercyklar?

90% av villainbrotten och 50% av cykelstälderna begås av ligor. Men ändå får inte tullen beslagta uppenbart stöldgods.

Här ute verkar det inte vara så mycket inbrott i bostadshusen. utan det är garage och verktyg, gräsklippare och cyklar de vill åt.

Som jag brukar säga. Snart är de enda som har skydd av vapen de kriminella. För en polis kommer knappast när du ringer. De lär vara upptagna med annat.

• Gilla
  • Ledsen
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Appendix Appendix skrev:
Polisen åker inte ens ut till lantbrukare som blir av med saker för 200.000 kr. Varför skulle de bry sig om hipstercyklar?

90% av villainbrotten och 50% av cykelstälderna begås av ligor. Men ändå får inte tullen beslagta uppenbart stöldgods.

Här ute verkar det inte vara så mycket inbrott i bostadshusen. utan det är garage och verktyg, gräsklippare och cyklar de vill åt.

Som jag brukar säga. Snart är de enda som har skydd av vapen de kriminella. För en polis kommer knappast när du ringer. De lär vara upptagna med annat.
Appendix Appendix skrev:

Kan hålla med om ditt resonemang, iof vet jag inte hur den % fördelningen är.
men någon polis finns inte att få fram för att undersöka brotten.
Jag orkar inte ens göra en anmälan när det själs diesel, skrot m.m. på företaget.
Ingen polis som bryr sig, anmälan läggs ner omedelbart i brist på spaningsuppslag.
Företagsförsäkringen har en självrisk som är högre en värdet på det stulna.
Så det är ingen ide att försämra företagets ekonomi ytterligare på att lägga ner 1 timme på att göra anmälan.

Kan hålla med om ditt resonemang, iof vet jag inte hur den % fördelningen är.
men någon polis finns inte att få fram för att undersöka brotten.
Jag orkar inte ens göra en anmälan när det själs diesel, skrot m.m. på företaget.
Ingen polis som bryr sig, anmälan läggs ner omedelbart i brist på spaningsuppslag.
Företagsförsäkringen har en självrisk som är högre en värdet på det stulna.
Så det är ingen ide att försämra företagets ekonomi ytterligare på att lägga ner 1 timme på att göra anmälan.
Har en kompis som är polis. Jag frågade vad jag ska göra om jag får inbrott medans jag är hemma (bor en bit utanför stan).
Hans svar "Skaffa jägarexamen och vapenlicens".

Politikerna (och det här gäller samtliga partier) har fuckat upp rejält. Det här kommer ta 15 år att fixa.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Vad det gäller vapen m.m. behåller jag min åsikt för mig själv.

Tror du verkligen att politikerna får i ordning på brottsligheten. Finns det något land som har ordning på brottsligheten även fast många länder har anslag för polis och rättsväsendet som långt överskrider den svenska budgeten, men lyckas iaf inte få i ordning på sin brottslighet.

Om vi nu ska blanda in invandring m.m. så tror jag säkert att dom på landet bofasta invandrarna (om vi nu ska kalla dom invandrare) sköter sig.
Men begreppet invandrare är bra mycket vidare en så och att stöld och bedrägeri liga efter liga kan resa fritt över Europas gränser ger en viss problematik med brottslighet är jag övertygad om.

Om det bara va det så kallade drägget och misbrukarna som höll upp brottsstatistiken skulle det vara enklare att stävja det, tror polisen har ganska bra koll på dom lokala problemen och dom reser inte Europa runt och gör brott.
Vad har det här med Elcyklar att göra?

Elmotor "skjuter" ju på extra när man har elcykel.

stilofunk stilofunk skrev:
Vad har det här med Elcyklar att göra?
Artikeln pratar väl om att du inte ens får behålla dina prylar på din egen tomt
Sen om det är elcykel, gasoltub till grillen, trädgårdsmöbler eller dylikt spelar väl ingen roll

Polisen kan inte göra ett skit då de inte har resurser.
De kommer lägga ner utredningen även om du har bilder från övervakning på exakt vilka det är.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vad det gäller vapen m.m. behåller jag min åsikt för mig själv.

Tror du verkligen att politikerna får i ordning på brottsligheten. Finns det något land som har ordning på brottsligheten även fast många länder har anslag för polis och rättsväsendet som långt överskrider den svenska budgeten, men lyckas iaf inte få i ordning på sin brottslighet.

Om vi nu ska blanda in invandring m.m. så tror jag säkert att dom på landet bofasta invandrarna (om vi nu ska kalla dom invandrare) sköter sig.
Men begreppet invandrare är bra mycket vidare en så och att stöld och bedrägeri liga efter liga kan resa fritt över Europas gränser ger en viss problematik med brottslighet är jag övertygad om.

Om det bara va det så kallade drägget och misbrukarna som höll upp brottsstatistiken skulle det vara enklare att stävja det, tror polisen har ganska bra koll på dom lokala problemen och dom reser inte Europa runt och gör brott.
Problemet är väl att det har visat sig att bästa sättet att stoppa grov brottslighet är att stoppa den enkla brottsligheten.
"nolltolerans" fungerar. Den sätter de kriminella bakom lås och bom och om den gäller överallt så visar den dessutom de som bor i fattiga områden att polisen lyssnar och skyddar.
Om polisen bara kommer när nån blir skjuten är det ju inte en jävel som litar på polisen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Så. Skaffa larm. Lås in eller fast allt löst på tomten. Skaffa kameror. Skaffa vapen.
Och starta grannsamverkan så ni ser till att alla obehöriga håller sig borta från området.

När detta skett kanske elcykeln kan stå utomhus

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Debatten om vapen är ju lite absurd - Jag tror inte att min första tanke, om jag skulle höra någon vara på väg in i huset, vore att hitta nycklarna till skåpet och studsa ned i källaren för att hämta en bössa för att mota bort tjuvar. Handlingen i sig kan leda till att pappa polis kommer och hämtar allt innehåll inom kort.
Samma gäller nog alla former av tillhyggen - Jag har länge sagt till min bättre hälft att jag vill ha ett basebollträ bakom sovrumsdörren - Bara för att. Hennes svar är nej med orden tänk dig för - Klubbar du ned någon obehörig i ditt eget hus som bestämmer sig för att motanmälan så kan man nog räkna med en misshandel i brevlådan. Att posera med ett vapen på farstukvisten eller på altan för att skrämma inbrottstjuvar skulle kunna sluta lika tragiskt om inte värre - Speciellt när svenska polisen uppenbarligen inte kan skilja ett plastvapen i händerna på en handikappad person och ett skarpladdat automatgevär i händerna på en psykopat.
Och nej, jag tror inte jag är psykopat, och jag har inga automatgevär.

Får jag inbrott står bössorna minsann kvar i skåpet - Dem komplikationerna det kan medföra om dom kommer ut vid ett sånt tillfälle vill inte jag uppleva....

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.