Jag ställer frågan igen, iom att ingen har kunnat svara hittills. Hyresvärden har gjort om i mitt badrum, och har då flyttat el och inkommande vatten till tvättmaskinen så att det nu sitter som på bilden. En besiktningsman var här och kollade, och enligt honom strider denna koppling mot gällande regler och rekommendationer och utgör en fara. Men hyresvärden bestrider detta och säger att de visat min bild för en "person som utbildar i el" och att denne person sagt att el-kopplingen inte strider mot några regler "med nuvarande IP-klassning". Personen har inte varit här och tittat.
Har talat med besiktningsmannen som säger att de sakkunniga han rådfrågat visst säger att kopplingen strider mot rekommendationer.
Jag blir inte klok på vad som gäller. Vet NÅGON?
Har talat med besiktningsmannen som säger att de sakkunniga han rådfrågat visst säger att kopplingen strider mot rekommendationer.
Så där ser det i stort sett ut i utbyggnaden i mitt hus också. Dosorna för el fanns ju redan men hann inte med riktigt när rörmokaren satte vattenkranen så nära. Man vill ju inte bry sig så mycket och kolla vad de gör men hade jag sett det hade han fått sätta kranen längre ifrån för det fanns plats. Dock hade jag elektriker här senare för inkoppling av tvättmaskin som menade att det inte gjorde något men jag har jordfelsbrytare. Känns dock inte helt OK men det var viktigt däremot att det var en eldosa godkänd för våtrumA Arga Tanten skrev:Jag ställer frågan igen, iom att ingen har kunnat svara hittills. Hyresvärden har gjort om i mitt badrum, och har då flyttat el och inkommande vatten till tvättmaskinen så att det nu sitter som på bilden. En besiktningsman var här och kollade, och enligt honom strider denna koppling mot gällande regler och rekommendationer och utgör en fara. Men hyresvärden bestrider detta och säger att de visat min bild för en "person som utbildar i el" och att denne person sagt att el-kopplingen inte strider mot några regler "med nuvarande IP-klassning". Personen har inte varit här och tittat.
I större delen sv våtrum finns det inga speciella krav på elutrustning. Det finns inga krav på placering i förhållande till tvättmaskinsanslutningar. Jag skulle inte placerat den där. Men jag ser inga regler det bryter mot. Vilken rekommendation är det den sägs bryta mot?
Klicka här för att svara