Byggahus.se

Godkänna en , neka en annan

1. T
    Medlem · 2 inlägg

Timejumper

Medlem
    Kan kommunen godkänna och neka bygglov efter eget tycke? Vi har fått förhandsbesked om att det bygglov på en stödmur inte kommer att godkännas då pga av höjden på muren . Då en granne lite längre bort fått godkänt,. Denne har byggt en mu i så gott som samma situation. Vi har fått godkänt från grannarna också.

Fundersam

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 523 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Godkänna en , neka en annan

Jag tror att man skall vara försiktig med att hänvisa till andra som fått igenom sina avvikelser (om dt nu är en avvikelse från plan). Jag tror att man då gärna får ett svar i stil med "bara för att fel slunkit igenom, så skall inte fler fel begås".

Utan ta upp en diskussion med dom om hur ett alternativt utförande skulle kunna se ut, förhandla om höjden, och om ni blir nästan överens så kanske man skall lägga in något om att det redan finns så höga murar. När man sedan väl bygger den så tror (med betoning på tror) jag att man utan problem kan bygga lite högre, och antingen inte låtsas om det. Eller bekänna att det blivit ett "byggfel" med en smärre avvikelse från bygglovet, det blir så vitt jag förstår mycket sällan så att man då måste riva ner till godkänd höjd, så länge felet inte är uppenbart avsiktligt.

3. T
    Medlem · 2 inlägg

Timejumper

Medlem

Det är sant.. man skall tänka på vad man säger. fast skall man hårddra det så finns det en 10 -15 murar till som fått godkännt i området som ligger nästan i samma läge som min dock så tog jag som exempel en granne som var lite mer lik mitt fall än dom andra..

4. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Din grundfråga måste tyvärr besvaras med ja: Kommunen FÅR suveränt bestämma helt käpprätt inkonsekvent.

Men varenda förtroendevald politiker och sakkunnig tjänsteman vet att missbrukad suveränitet fördärvar allmänhetens förtroende, och själva maktens legitimitet. Mellan skål och vägg snackar de - sig emellan - till och med högt om detta fenomen.

Alltså: Även om tjänstemannen blir hörbart irriterad tar han i tysthet djupt intryck av ditt argument, att "alla andra verkar få bygglov utom jag"....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.