Byggahus.se

God mäklarsed

1. R
    Husägare · 25 inlägg

Ronnie Lindholm

Husägare
    Vad innebär detta ?
    Har sökt en del men lyckas inte riktigt hitta någon bra beskrivning på vad det syftar på.

Har tittat runt på många hus och budat på några samt även försökt få ut vår bostadsrätt till försäljning via mäklare.

Börjar bli så många händelser nu där man undrar om det finns några riktlinjer för hur en mäklare bör hantera klienter och marknaden eller om det enbart handlar om pengar. Förmodar att det är det senaste.

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 981 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    God sed är att inte för flagrant stå på säljarens sida trots att man är anlitad av denne.

Fastighetsmäklarinspektionen hävdar att god sed är att följa deras avgöranden – vän av ordning skulle dock kunna hävda att god sed är en självregleringsfråga, inte en myndighetsfråga (men här är inte FMI ensamt om att synda).

Nåväl, här skriver de lite själva: http://www.fmi.se/default.aspx?id=1928

De får inte lura någon, och ska ha papper som visar att de nog inte gjort det, mycket mer är det inte.

3. R
    Husägare · 25 inlägg

Ronnie Lindholm

Husägare
    Tack för svaret.
    Hur är det om mäklaren verkar se till sitt bästa istället för säljaren eller köparens?

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 975 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Högst normalt, tyvärr.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Mäklaren är en affärsman som erbjuder en förmedlingstjänst.
    Eftersom arvodet oftast sätt i relation till köpeskillingen, så är det väl närmast självklart att ett högt pris gynnar säljaren framför allt, men i hög grad också mäklaren.

Köparens intresse kommer alltså, i alla fall till ekonomin, i tredje hand.
    Detta är väl närmast att anse som truismer.

Men är det några särskilda förhållanden som du har i åtanke, och som har fångat ditt intresse?

6. R
    Husägare · 25 inlägg

Ronnie Lindholm

Husägare
    Hade ett hus vi var intresserade av.
    Säljaren av detta hus har det framkommit i efterhand var intresserad av en bostadsrätt just där vi bor och hon hade uttryckt det till sin mäklare.
    Vi har haft kontakt med denna mäklaren i samband med vårat husletande tidigare. Denne är väl medveten om att vi hade just en sån bostadsrätt säljaren ville ha.
    Ändå så pushar mäklaren på för att få ett så högt pris som möjligt dvs så högt arvode som möjligt och informerar inte säljaren att det finns en möjlighet att ordna ett bostadsbyte.
    Hade mäklaren i mitt tycke jobbat för säljarens bästa, som jag anser borde vara högsta prio, borde han väll åtminstone presenterat möjligheten för denne?

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Vänta tills avtalen med mäklaren har gått ut så gör ni bytet själva.

8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det låter ju rätt bestickande!
    Och mäklaren borde ha kunnat hösta in dubbla arvoden, för huset och för lägenheten.

Men vi känner ju inte hela bilden, med bud och prisnivåer och så.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 981 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Mäklarens avtalade uppdrag var ju att sälja huset, så vad menar du gått fel till? Hade du inte högsta budet i pengar räknat så hade du väl inte magiskt fått det bara för att du lämnat en lägenhet som dellikvid?

• Laddar…
  10. O
    Renoverare · Skåne · 149 inlägg

olomar

Renoverare
    Glöm inte, det är alltid mäklarens fel. Vad som än händer, skyll på mäklaren!

11. H
    Moderator · Stockholm · 44 295 inlägg

hempularen

Moderator
    Det kan finnas 1000 olika skäl för varför mäklaren inte parade ihop ett byte. Det enklaste skälet är att mäklaren kanske inte kom ihåg att just denna spekulant hade en lägenhet där mäklaren kanske kom ihåg att säljaren ville köpa.

Men jag kan tänka mig många fler skäl för mäklaren att inte prioritera en bytesaffär.

12. D
    Besserwisser · E · 17 960 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Övriga budgivare gillar nog inte om det yrket upp specialvillkor för en budgivare. Jag kan tänka mig att mäklaren ser risken för med strul med affären och sura budgivare som en anledning att inte föreslå bytesaffärer. För mäklaren är det smidigare med separata affärer. Jag är inte förvånad att mäklaren inte föreslår en sådan lösning om den inte uttryckligen efterfrågas.

13. D
    Medlem · Västra Götaland · 630 inlägg

Daniel_82

Medlem
    Hur ligger värderingen på er lägenhet jämfört med det nämna huset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.