Byggahus.se

Gnosjö element 400v

1. I
    Medlem · 126 inlägg

inxs74

Medlem
    Varför måste vi få det konstaterat? Alla kontakter/ kablar är intakta.

• Laddar…
  2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 369 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det beskrev jag i #17.

3. A
    Medlem · Stockholms län · 9 313 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är upp till dig om du vill presentera mer information eller vara nöjd med att elementet blir varmt för stunden. Baserat på vad du skriver är det lätt att få intrycket att du inte helt förstår vad du gör. Det är orsaken till följdfrågorna. Flera här vill hjälpa dig att säkerställa att allt är som det skall. Eller om inte allt är som det skall göra dig uppmärksam på det.

En orsak varför en del inlägg är kritiska är att du har gjort ett generalfel. Du har tittat på färgerna och gissat vad som är vad och kopplat därefter. Du kanske har tillräcklig koll för att inte koppla fas på elementets jord så att det blir direkt farligt. Men det är fortfarande risk att förstöra saker eller få en oavsedd funktion. När du ställer en fråga efter att ha begått detta generalfel så kommer du förhoppningsvis att få hjälp. Men du kommer också att få en det mer eller mindre väl formulerade påpekanden om att du gör något som du borde låta bli.

4. I
    Medlem · 126 inlägg

inxs74

Medlem
    Jag mätte kablarna innan jag ”slumpvis” kopplade elementet så jag gick inte enbart efter färgerna. Jag kontrollerade också alla andra element och jämförde färger etc. Och hur det va draget från skåpet. Och huruvida hela övervåningen är jordad eller ojordad vet jag inte till 100%. Jag hade ingen aning om att man va tvungen att veta det bara för att byta ut ett element. Dom gamla drogs ut för 3 år sedan och jag minns inte hur dom va kopplade.

Men men, jag har säkert gjort flera ”generalfel”. Min tanke va nog att ställa frågan här för att minska alla fel man kan göra.

5. E
    Medlem · jämtland · 20 614 inlägg

elmont

Medlem
    Det behöver du inte veta MEN om du har jordade uttag i rummet med elementet ska elementet även jordas, är rummet i övrigt ojordat ska elementet även vara ojordat. Undantaget är dubbelisolerade element som aldrig ska jordas.
    Så frågan om jord är bara för att hjälpa dig ännu ett steg.

6. I
    Medlem · 126 inlägg

inxs74

Medlem
    Finns ingen möjlighet att jorda elementet från den kabeln som jag använder, gamla elementet har med andra ord inte varit jordad. Sen om det är fel eller inte kan jag inte svara på. Då får jag fråga tidigare husägaren.

7. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Låter väldigt osäkert det mesta. Vet du om elementen går på 400v eller 240 v nu ? varmt blir det ju oavsett.

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 369 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det kan du visst svara på genom att titta dig omkring i rummet och se ifall vägguttagen är jordade eller ojordade, samtliga skall vara antingen jordade eller ojordade. En anledning till att frågan tas upp är att det tidigare rådde oklarheter kring om elradiatorer i isolerade rum skulle skyddsjordas eller inte. Här har man uppenbarligen gjort rätt i att inte jorda radiatorerna. Men om man efter det vid någon renovering installerat jordade vägguttag, då är det plötsligt fel, ett fel som anses mycket allvarligt.

9. N
    Bannad · 50 inlägg

N1Xe

Bannad
    Osäker, hur menar du.. grabben Full Koll ju. Vet inte vad en jordar uttag är men det har ju inget med radiator att göra.

• Laddar…
  10. N
    Bannad · 50 inlägg

N1Xe

Bannad
    Han säjer ju att det inte syns.
    Allt lyser nu, cirkulerar, här finns inget att se. Han har inga barn så dödsfällan han skapat blir något annans probs.

11. A
    Medlem · Stockholms län · 9 313 inlägg

Avemo

Medlem
    I första inlägget pratar du om färger och om mätningar som du inte förstår. Jag har inte beskyllt dig för att koppla slumpvis utan att koppla utan att vara säker på vad ledarna var till.

Det var mycket bra tänkt. Och som du märkt vill flera här klargöra fler potentiella fel och frågar om fler detaljer. Så vill du minska risken att göra fel, eller kanske bättre uttryckt vill du öka chansen att hitta fel oavsett om du eller någon annan åstadkommit dem kan du svara på följdfrågorna.

Det förekommer att två element delar på samma termostat. Det kallas för slavkoppling. Det är en tänkbar förklaring att dina tidigare element var kopplade så och att det därför finns tre trådar i dosorna. Det skulle då kunna vara så att det tredje tråden bara går mellan dosorna och inte till centralen.

12. N
    Bannad · 50 inlägg

N1Xe

Bannad
    Det märks att Avarno är elinstallatör. Men koll på läget totalt kan ändå ej ha. Utan att åka på plats med GLUKE.

• Laddar…
  13. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 421 inlägg

Oldboy

Medlem
    Frågan om jord är en säkerhetsfråga. För er.
    Att blanda jordade och ojordade saker i ett rum kan leda till fatala olyckor. Även om elementet fungerar och blir varmt, och du inte får ngn märkbar stöt när du tar i det, så betyder inte det att det nödvändigtvis är felfritt. Samma gäller andra elprylar. Var och en för sig kan vara ok, men tillsammans kan de vara livsfarliga. Särskilt elapparater av klass 1, dvs med yttre detaljer av strömledande mtrl såsom plåt som är skyddsjordade. Dvs ert nya element.

För expertkunskap läs här: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning, och notera gärna skribenten och jämför med inlägg #17 & #32.

• Laddar…
  14. N
    Bannad · 50 inlägg

N1Xe

Bannad
    Oldboy det du säger inte fel. Nu kanske han läser och fixar. Och kanske inte. Alla kan inte lyssnas alltid.

15. I
    Medlem · 126 inlägg

inxs74

Medlem
    Ska kontrollera alla vägguttag in och utantill så fort jag får möjlighet. Jordade eller inte ska ni få svar på, (jag misstänker att några är utbytta i vissa rum men okart om det finns jord bakom).

Svar från N1Xe undanbeds. Du skriver i gåtor och är allmänt dryg och otrevlig!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.