Byggahus.se

Gnosjö element 400v

1. I
    Medlem Nivå 3
    Är något konfunderad.

Bytt ut två gamla 400v plåt element till ett nytt stort Gnosjö 400v.

Kablarna jag använder är dom samma, en blå, en brun och en svart. När allt är inkopplat får jag känslan att elementet inte får tillräckligt med kräm. Lampan blinkar tre ggr och när man vrider på värmen tänds inte termostaten fören man vrider på max.

Mäter jag mellan blå och svart samt blå och brun varierar spänningen.

Vad kan vara fel?

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Vilken funktion har trådarna blå brun och svart? Är det anslutningsdosan, elementet eller båda som har dessa färger? Om du lägger upp en bild på hur det är kopplat kanske det går att säga mer. Men grundregeln är att aldrig förutsätta någonting när det gäller vilken färg som har vilken funktion.

3. I
    Medlem Nivå 3
    Blå = nolla, brun å svart fas 1 och 2. Dessa har jag dragit vidare via en vanlig kuldosa. Har alltså inte rört ursprungskablarna. Skumt att brun å svart ger olika spänningar.

se bilden. Har kopplat 1,2 och 4

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Den blå till elementet är inte en nolla i ordets rätta bemärkelse utan en funktion för fjärrstyrd temperatursänkning. Har du en timer för detta och har för avsikt att använda den funktionen? Om inte kan du lämna den blå oansluten. Vad du behöver är två faser till elementet.

Vilka färger finns i dosan där du anslutit elementet? Och vilken funktion har de? Du kan inte förutsätta att färgerna har samma funktion i dosan som de har i vare sig det nya eller gamla elementet.

Vilka spänningar mäter du upp i dosan?

5. I
    Medlem Nivå 3
    Mäter jag bruna eller svarta (kommer inte ihåg) så slår den i botten direkt när vredet är på 250v. Vrider jag till 500v så går den upp till 200v ca. Den andra fasen något svagare.

Den blå, nollan för mig ger ingen ström alls. Jag har inte kvar dom gamla elementen så jag minns inte hur dom var kopplade.

Har inte testat att skifta brun å svart till elementkontakten men det kanske inte spelar någon roll?

Har ingen timer och jag tror du menar den blå ingången på bilden. Den är väl för nattsänkningen och sånt ska jag inte använda.

Kan det vara så enkelt att jag helt enkelt plockar bort den blå kabeln?

Redigerat 9 dec 2019 23:43
  6. M
    Husägare · Nivå 10
    Det verkar som att den blå tråden inte är nolla utan "något annat". Mät mellan brun och svart med instrumentet på 500 V-området, då ska du få omkring 400 V. Koppla in brun och svart till 1 och 2 och lämna den blå oansluten (sätt en tom kopplingsklämma över den).

7. I
    Medlem Nivå 3
    Tack. Ska testa detta imorgon. Och om jag inte kommer upp i ca 400v? Är det inte märkligt att svart och brun ger olika värden?

8. N
    Bannad Nivå 1
    Detta kan gå riktigt riktigt illa. Du får matning direkt på metall om du gör fel och barnokatt kan dö!
    Ring operatör direkt imorgon!

9. I
    Medlem Nivå 3
    Vet inte om jag ska tolka ditt svar som seriöst eller inte.

10. N
    Bannad Nivå 1
    Är de med PE eller Klass II?

11. I
    Medlem Nivå 3
    Måste man veta det för att skruva fast 3 kablar?

12. I
    Medlem Nivå 3
    Glömde säga att när jag mätte den svarta och bruna kabeln hade jag den svarta mätstickan på den blåa hela tiden eftersom jag trodde den va nollan. Funderar nu om alla är strömförande då blå och brun gav ordentligt utslag medans blå och svart gav mindre.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja, det kan i vissa fall vara väsentligt. OM man har ett element med klass II isolation, så finns det ingen jordanslutning, och man har en möjlig, farlig felkoppling mindre. Nu famgår det av din bild (om den gäller nya elementet) att du har en jordanslutning, som tydligen inte används (?). OM man kopplar in något på jordanslutningen som man inte vet absolut bombsäkert att det verkligen är jord, så kan man skapa en akut livsfarlig situation. Just det felet har orsakat en omskriven dödsolycka (en 5 åring på en förskola, felet där var lite mer komplext).

Det som är lite farligt i ditt fall, är att du har kopplat in trådarna lite på slump, utan att VETA vad respektive tråd har för funktion. I de flesta fall gör det bara att elementet går sönder, men det kan i vissa fall ge farliga fel.

• Laddar…
  14. I
    Medlem Nivå 3
    Har inte kopplat in jord eftersom det inte finns och har aldrig funnits en jordkabel. Vart har jag skrivit att jag har kopplat in en strömförande kabel i elementets jordanslutning? Hade jag inte vetat ett skit om el hade jag självklart aldrig gett mig på detta själv.

Har full förståelse att vissa försöker varna för alla fel som kan uppstå men hur vore det om man kunde lägga ner samma energi och bistå med lite hjälp istället för dumförklara.

Jag tackar dom skribenter som försökt hjälpa till! Jag lägger ner frågor om el då man tydligen måste vara utbildad elektriker.

15. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag tror att du inte har den blekaste aning om hur det fungerar, men det är så enkelt att du får mäta fram vilka kablar som du har 400V mellan. får du inte 400V så ska du kolla säkringar sedan följa trådarna för att se hur det är kopplat. Har du lite kunskap är det mycket enkelt.

• Laddar…