12 889 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Gnistor ur skorstenen - inte kul
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Hallå och hjälp
Nu när mörkret fallit har jag märkt att det inte bara är vattenånga som kommer ur skorstenen. Emellanåt gnistrar det till av glöd som sakta falnar, slocknar och ger sig iväg. Detta känns inte alls lustigt. Vad kan man göra åt detta? Är det något fel i mitt sätt att elda (allt ser bra ut vad gäller rökgastemp och färg på lågan), kan man sätta på någon slags krångelväg högst upp på skorstenen som fångar upp dessa gnistor? Vad gör man? Saknar helt uppslag här...
Nu när mörkret fallit har jag märkt att det inte bara är vattenånga som kommer ur skorstenen. Emellanåt gnistrar det till av glöd som sakta falnar, slocknar och ger sig iväg. Detta känns inte alls lustigt. Vad kan man göra åt detta? Är det något fel i mitt sätt att elda (allt ser bra ut vad gäller rökgastemp och färg på lågan), kan man sätta på någon slags krångelväg högst upp på skorstenen som fångar upp dessa gnistor? Vad gör man? Saknar helt uppslag här...
Vad har du för skorsten?? Är det en murad så kanske den behöver sotas, innan du får sot eld.. Men det kan ju vara nå annat åxo.. När jag fick sot eld i mitt första hus då stog det lågor upp ur skorstenen
Det var inte skoj :-/ det rök in och brandkåren fick komma.. Men som jag sa, så kan det vara nått annat det beror på åxo. Men värt att kolla iaf. 
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Nja, någon soteld är det knappast frågan om här tror jag. Det är snarare så att pannfläkten skjutsar iväg glöd upp i skorstenen. Det är en vanligt isolerad stålskorsten jag har (du kan kolla bild på min hemsida).
Är det en sugande eller tryckande fläkt på din panna?
Man slipper oftast detta bekymmer om man har en sugande fläkt.
Det finns säkert nån typ av gnistsläckare att montera på skorstenen.
Man slipper oftast detta bekymmer om man har en sugande fläkt.
Det finns säkert nån typ av gnistsläckare att montera på skorstenen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Det är en sugande fläkt på V65:an. Det innebär ju i sig att det inte är så stora glödande partiklar som kan ta sig igenom fläkten, men de som gör det och som fortfarande glöder när de kommer ur skorstenen skapar oro.
Du kanske ska tänka på någon annan uppvärmning,så slutar du släppa ut massa skit till dina grannar!slipperman skrev:
Hallå och hjälp
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur renoverar jag skorstenen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fattar inte hur jag ska göra runt skorstenen när jag lägger nytt tak
Tak & Vind -
Hur byta balken i spisöppningen/skorstenen
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur mycket gnistor är normalt? Är kolet slut?
Verktyg & Maskiner -
Gnistor ur skorstenen
Ved, Pellets, Flis