Byggahus.se

Gnälltid

1. Z
    Medlem · 1 197 inlägg

zingo

Medlem
    Har en allmän fråga om köpekontrakt.

Antag att ett antal förutsättningar finns dokumenterade för en fastighet, på ett köpekontrakt. Det kan gälla servitut och andra åtaganden som köpare/säljare står för.

Har länge efter kontraktskrivningen kan motparten ha synpunkter på att en del saker inte stämmer med det som står i kontraktet? Det kan t.ex gälla att man som köpare ännu inte undersökt en väg man har servitut på eller att säljaren utlovat att ett visst arbete skall vara utfört i samband med köpets genomförande, men ännu inte hunnit genomföra det då köparen flyttar in.

Dvs, när går "gnälltiden" ut om det inte står något i kontraktet om detta?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Gnälltid

Båda parter kan närsomhelst säga upp köpekontraktet fram till den dagen då köpeskillingen betalas och köpet registrerats.
    Dock brukar det vara förknippat med en kostnad.
    Denna kostnad kan vara angiven i avtalet eller bestå av handpenningen. I annat fall har jag för mig att det är 10% av köpeskillingen som gäller.

3. Z
    Medlem · 1 197 inlägg

zingo

Medlem

Jo, men jag menar:

Om säljaren inte fullgjort sina åtaganden då köpekontraktets datum infallit och om köparen litar på satt säljaren ska göra detta, hur lång tid efter detta datum har köparen på sig att klaga om säljaren inte fullgör sina åtaganden?

4. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Hade en liknande fall vid mitt husköp, där säljaren ville ta med sig och åtgärda en del saker efter överlåtelsen (inskrivet i kontraktet). Det hände aldrig och efter två år kollade jag med mäklaren som sade att det gällde i 'rimlig' tid, och enligt hennes mening så var två år betydligt mer än så.
    Har i efterhand lärt mig att det är näst intill meningslöst att säljaren gör åtaganden som gäller efter överlåtelsen av fastigheten om inte det finns pengar med i bilden, dvs köpare betalar en summa pengar vid utförande.

5. E
    Medlem · 170 inlägg

ejoakim

Medlem

Har man avtalat att det skall göras så måste det också utföras, vad som är rimlig tid beror på åtgärdens beskaffenhet.

Vad som kan hända om man som köpare inte reagerar är att man genom sin passivitet kan antas ha accepterat att avtalet ändrats. Dvs. till att åtgärderna inte längre behöver utföras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.