Hej!

Fick igår ett tråkigt samtal från våra snickare som gjort en utbyggnad hos oss under förra året. Försöker göra en lång historia kort - Vi har haft en offert på själva tillbygget på 290.000 ink. rotavdrag. Vi har även haft en snickare på timbasis utöver det. Jag har under tiden haft tät dialog med snickarna om kostnader och vi har betalt fakturor samma dag som de kommit - med undantag för "slutbetalningen" som vi var tvungna att inleda diskussion med banken för att fixa. Det va ju ingen vidare tajming att börja bygga just i fjol... Men det löste sig relativt bra och allt var betalt och klart. Trodde vi..

Igår fick jag ett samtal från dom då de upptäckt en faktura som inte var betald (I samband med att de kollat på en annan kunds ärende). Den fakturan är på 137.000:- och ställdes enligt snickarna ut i Augusti förra året. Jag har luskammat mailen, men inte lyckats hitta den. Vi har betalt flera räkningar efter den, samtidigt som jag frågat om det blir fler kostnader då detta varit avgörande för hur länge vi skulle behålla snickaren på timbasis. Fått svaret, senast i slutet av oktober att det inte är något mer än det vi betalt.

Totalt har vi betalt 430.000:-, och nu kom alltså en faktura till på 137.000 ett halvår efter att allt är klart. Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det - Vad har vi för skyldigheter och rättigheter i detta fallen? Någon vänlig själ som kan handleda oss??

mvh / Michael

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
redep och 7 till
  • Laddar…
Stämmer fakturan, dvs att arbetstimmarna är nedlagda har företaget 2 år på sig att fakturera.

Har själv varit med om samma sak vid en husleverans, där faktura inkom strax innan 2-års gränsen.

• Gilla
  • Wow
DataJonny och 7 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Stämmer fakturan, dvs att arbetstimmarna är nedlagda har företaget 2 år på sig att fakturera.

Har själv varit med om samma sak vid en husleverans, där faktura inkom strax innan 2-års gränsen.
Ja, man anar ju att man inte har så mkt att komma med. Men det är ju så sjuuukt tråkigt. Det är inte den lilla fakturan heller, och jag upplever samtidigt att jag varit så noga med att fråga... Hade vi vetat detta i Augusti så hade snickarn på timme fått lämna omgående...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
3 år till och med är preskriptionstiden för en fordran mot en konsument, så länge det är inom den tiden är det helt i lagens ordning att fakturera.
Om underlaget för fakturan sen är rätt eller fel och enligt offert etc är ju en annan sak!

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
On du vet att fakturan saknats sedan tidigare då är det ju bara att betala och se glad ut.

om det är minsta lilla osäkert vad detta rör sig om så är det ju bara att begära en specifika topp på samtliga fakturor så att du kan verifiera att du faktureras korrekt och bara en gång.

det låter lite märkligt, åt båda sidor, att denna faktura fallit bort. De borde ha koll på ett så stort belopp och du borde märka att du fakturerats för lite. - du har ju haft koll på arbetet efter som ni låg på gränsen ekonomiskt.

• Gilla
39x och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
On du vet att fakturan saknats sedan tidigare då är det ju bara att betala och se glad ut.

om det är minsta lilla osäkert vad detta rör sig om så är det ju bara att begära en specifika topp på samtliga fakturor så att du kan verifiera att du faktureras korrekt och bara en gång.

det låter lite märkligt, åt båda sidor, att denna faktura fallit bort. De borde ha koll på ett så stort belopp och du borde märka att du fakturerats för lite. - du har ju haft koll på arbetet efter som ni låg på gränsen ekonomiskt.
Ja, du har ju såklart rätt. Det är en stor faktura, och jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte haft mer koll än att jag frågat hantverkarna löpande och lite blåögt litat på vad de sagt. Vi har ej varit hemma stora delar av byggtiden, samt fått barn nr. 3 under samma period - så det har varit att tänka på.

Vi ska ha en sittning i dag så vi får se vad vi kan komma fram till. De kommer ju redovisa sina timmar och jag kommer ju få betala..

Oavsett vad så är det ändå skönt med lite feedback på forumet - Hantverkare kommer vi inte ha möjlighet att ta in igen iaf, så nu får man mjukfoga bort alla egenhändiga renoveringsmissar...

• Gilla
Mikael Wiger
  • Laddar…
Ok, men om din koll är på den nivån nu känns det självklart att ni måste titta på varje faktura du betalat och se vilken kalenderperiod och mantissa det motsvarar, så att det är helt tydligt var denna nya faktura passar in.

det är helt rimligt att ha en sådan diskusssion eftersom man tydligt annonserat att man fakturerat allt redan.

• Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Du hade en offert på 290 kSEK, plus "timsnickare", och har blivit fakturerad 430 + 137 kSEK, dvs nästa dubbla kostnaden. Är det realistiskt? Vad täckte egentligen offerten?

• Gilla
redep och 16 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du hade en offert på 290 kSEK, plus "timsnickare", och har blivit fakturerad 430 + 137 kSEK, dvs nästa dubbla kostnaden. Är det realistiskt? Vad täckte egentligen offerten?
Offerten va på själva tillbygget. Byggde ut och satte in nytt kök. Offerten inkluderade utbygget om 15kvadrat (Attefallstillbyggnad) in till gipsvägg. Resten har debiterats per timme. Vi tog hjälp med det mesta för att få det klart innan bebis. Iom att vi betalde fakturor löpande samt att vi hade koll (trodde vi) på vad det kostat så lät vi snickarn göra det. Nu, med facit i hand så blev det dyrare än vad vi trodde..

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
-Michael- -Michael- skrev:
Offerten va på själva tillbygget. Byggde ut och satte in nytt kök. Offerten inkluderade utbygget om 15kvadrat (Attefallstillbyggnad) in till gipsvägg. Resten har debiterats per timme. Vi tog hjälp med det mesta för att få det klart innan bebis. Iom att vi betalde fakturor löpande samt att vi hade koll (trodde vi) på vad det kostat så lät vi snickarn göra det. Nu, med facit i hand så blev det dyrare än vad vi trodde..
OK, men inget uppskattat totalpris innan start?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Förlåt men 137 000 är rätt många veckors arbete. Det kan inte missas. Och de säger att de skickat den på mail?

Nu är jag kanske väl skeptisk av naturen men jag skulle vilja se dem öppna sitt mailprogram och visa det mail som ska ha skickats. Har de skickat som de säger så fine, bara att betala om allt verkar stämma. Ljuger de däremot om det så ljuger de om annat också.

• Gilla
  • Älska
DataJonny och 16 till
  • Laddar…
Det som behövs är väl att gå genom samtliga arbetade timmar i deras underlag mot vad som är fakturerat och betalat.
Om fakturan har skickats via mail eller inte är inte så viktigt, stämmer det mot underlaget har de rätt att fakturera. Men det gäller ju att kolla så att det inte blir dubbelfakturerat.

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
C
Får inte heller ihop det riktigt.
Dessa 430' - inkluderar det de 290' fast pris för tillbyggnaden?
I så fall har ni ju betalt ytterligare 430 - 290 = 140' för tillkommande arbeten, och nu kommer ytterligare en oväntad faktura på 137'.

Nog måste ni väl ha en god uppfattning om det snickrats för 140' eller 277'?
Hur är fakturorna specificerade?
Finns det någon dagbok?

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Så köket är inte med i offerten utan det ligger på timtid . Då är väl det en stor del i den andra kostnaden. Sen ligger det rörmontörer osv under den kostnaden också eller har ni betalat dom själva.

A
JustDoIt JustDoIt skrev:
Förlåt men 137 000 är rätt många veckors arbete. Det kan inte missas. Och de säger att de skickat den på mail?

Nu är jag kanske väl skeptisk av naturen men jag skulle vilja se dem öppna sitt mailprogram och visa det mail som ska ha skickats. Har de skickat som de säger så fine, bara att betala om allt verkar stämma. Ljuger de däremot om det så ljuger de om annat också.
men spelar ju ingen roll om den är skickad eller inte, preskriptionstiden har ju inte löpt ut.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.