Byggahus.se

Glömt rotavdrag

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej. Vad gör ni om hantverkare glömt skicka in till skatteverket och därför får du inget rotavdrag?

2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 13
    Det är inte så rot ska fungera. Hantverkaren skickar ut en faktura där avdraget är draget och kräver sen pengarna av skatteverket. Om kunden inte har rätt till rot kommer hantverkaren kräva kunden på det beloppet som avdraget var på.

3. S
    Medlem · Nivå 8
    Kräv dem på pengarna

4. SysterNett
    Medlem · Nivå 10
    Låter som sagt konstigt.

Vad var avtalat? Hur såg fakturatexten ut?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, den korrekt hanteringen, är att hantverkaren skickar en faktura till dig där ROT är avdraget. Du betalar fakturan. NÄR du har betalat fakturan så kan hantverkaren ansöka hos skatteverket om att få ut den avdragna ROTen från skatteverket. I normalfallet får hantverkaren ut pengarna, såvida inte arbetets art är sådant att ROT ej gäller. Är det så att du redan fått totalt max ROT avdrag i år så betalar skatteverket inte ut, och hantverkaren kommer då att kräva dig på det som skatteverket vägrar betala ut.

När du sedan deklarerar, så framgår vilka ROT avdrag som är gjorda under året. Och OM det då visar sig att du har haft för låg beskattningsbar inkomst under året, så att en del av ROT avdraget blir för stort för den skatt du skall betala, så kommer skatteverket att kräva tillbaka ROT från dig, som en kvarskatt.

Det går inte att få ut ROT om inte fakturan är skriven med ROT avdrag.

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Och som sagt, det är ALLTID företaget som får ROT pengarna, som en delbetalning av den faktura dom skickar till kunden.
    OCH företagaren kan söka ROT (årets) på jobben till och med den sista Januari nästkommande år

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 9
    För att det ska bli övertydligt:

Om hantverkaren inte ansöker om ROT-pengar så är det HANTVERKAREN som blir utan de pengarna. Kunden har betalat sin del. Skatteverket kommer inte fakturera kunden. De kommer ju aldrig känna till att det gjort ROT-arbeten om det inte blir anmält.

Så sitt lugnt i båten.

8. N
    Medlem Nivå 1
    Jag råkade ut för detta. Hantverkaren glömde ROT. Jag meddelade honom om detta på telefon. Han satte sig på en gång och skrev en ny korrekt faktura. Den kom dock aldrig.

De använde sig av ett faktureringsbolag, jag kontaktade dem, då hantverkaren inte svarade på telefon eller Mail. De sa att jag skulle bestrida fakturan. Då gjorde jag muntligt vi detta samtal.
    Frågade om jag kunde betala in den summan, som fakturan skulle varit på, och med detta blivit klar med det hela, men det skulle inte fungera.

Efter detta så har jag ringt och mailat firman flera gånger, med kopia/cc till faktureringsbolaget. Faktureringsbolaget har även maila och ringt dem.

Jag har 1,5 år senare aldrig hört från dom, eller fått någon ny faktura. Enligt faktureringsbolaget finns ingen tidsgräns på hur länge fakturan kan ligga som bestriden, så avvaktar och sen, kanske kommer en ny om några år. Troligen har dock ev hantverkaren avslutat samarbetet med faktureringsbolaget.

Så mitt tips. Bestrid fakturan, men betala inte något, förrän den nya rätta/justerade fakturan har anlänt till dig.

9. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror inlägget ovan är rätt svar men på fel fråga...

TS är väl klar, har betalt sin del. Sedan får hantverkaren begära pengar från Skatteverket. Om detta inte blir av påverkar det inte kunden (annat än att man inte nallar på utrymmet för ROT dvs det är bara en fördel för kunden om hantverkaren glömmer).

Kunden drabbas inte och har ingenting att göra med om hantverkaren söker ROT eller inte.

10. G
    Medlem Nivå 4
    Men om det är så att kunden betalat in fullt pris (som jag förstår att det är) och tror att Skatteverket ska betala ut ROT direkt till kunden så är det ett problem.

11. S
    Medlem · Nivå 9
    Kunden ska aldrig betala in fullt pris. Det hela är konstruerat så att kunden betalar nettopriset det vill säga med ROT avdraget. Sedan är kunden och firman klara med varandra.

Det var bara det första året som man fick ansöka om avdraget i efterhand. Sedan gjordes systemet om för att förenkla för kunden. Men det är väl 10 år sedan eller så.

12. G
    Medlem Nivå 4
    Jo det vet jag, men om firman säger åt kunden att "du betalar fakturan och sen skickar jag in uppgifterna till Skatteverket som sen betalar tillbaka ROT avdraget, alternativt att firman ska betala tillbaka ROT avdraget", då kan man hamna i den situation som jag antar att TS är i.
    Finns ju som ingen anledning att fråga i ett forum om det annars, då har det inte kostat kunden några extra pengar om företaget gjort rätt.

13. G
    Medlem Nivå 4
    Verkar ju som att TS inte fått nåt ROT avdrag alls.

14. S
    Medlem · Nivå 9
    Jo men det framgår inte tydligt, samt förutsätter att de har gjort fel. Om man velat göra ROT-avdrag alltså. Man kan förstås göra affär utan att använda möjligheten till ROT-avdrag. Men här verkar ju TS intresserad av att göra avdrag. Lite för mycket som är oklart dock.