20 148 läst · 70 svar
20k läst
70 svar
Glömde vibratorplatta på grund till altan
Ok, det är vad som vanligtvis händer om man inte har plintar…F Fideliox skrev:
Eftersom det hänt dig trots att du har plintar kan bero på att de är för grunda. De måste gå ner till frostfritt djup för att de skall fungera. Normalt typ 90-120 cm djupt beroende på var man bor.
Något du kan göra på befintliga plintar om de är för grunda är att gräva ned isolering runt dem, det kan minska tjälens djup vid plinten.
Har inget att göra med om altanen är i marknivå eller inte. Det handlar främst om att tjälen får marken att röra på sig, vilket kan få altanen att bli skev med tiden. Det är därför man använder plintar ner till frostfritt djup så att det inte skall röra på sig.J Johan Larsson9794 skrev:
Hur mycket den kommer att röra sig är svårt att veta.
Jag byggde min altan på 55 kvm strax över marknivå för typ 18 år sedan med 16 plintar på frostfritt djup, den har inte rört sig någonting, åtminstone inte vad som går att se. 😊
Ok detta känns numera som bortkastade pengar. För ja, marken kommer frysa. På den har jag ca 3-7cm grus som täcker.Nissens skrev:
Har inget att göra med om altanen är i marknivå eller inte. Det handlar främst om att tjälen får marken att röra på sig, vilket kan få altanen att bli skev med tiden. Det är därför man använder plintar ner till frostfritt djup så att det inte skall röra på sig.
Hur mycket den kommer att röra sig är svårt att veta.

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Kommer altanen ligga i samma nivå som omkringliggande gräs och du har grävt ett hål för altanen? Är det lera har du i så fall grävt en plaskdamm om du inte ser till att dräneringen är löst på ett bra sätt alternativt att gruslagret är rejält tjockt och kan hålla vattnet tills leran absorberar det.
Altanen kommer hamna ca 5 cm över marknivå. Kan så klart höja detta med plastplintar som jag lägger på plattorna, om du tror det minskar risken för plaskdamm?JanneJanne123 skrev:
Då marken är ojämn är gruslagret ca 3-8cm. Det är mestadels lermark blandad med matjord och ja det blev några mindre pölar när det regnade rejält några dagar. Men den tog upp det.

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Så länge altanen är lite högre än omkringliggande mark är det lugnt. Kan dock vara rejält blött under, men det kommer du inte se. Risken för sättningar är dock större om leran är blöt.J Johan Larsson9794 skrev:Altanen kommer hamna ca 5 cm över marknivå. Kan så klart höja detta med plastplintar som jag lägger på plattorna, om du tror det minskar risken för plaskdamm?
Då marken är ojämn är gruslagret ca 3-8cm. Det är mestadels lermark blandad med matjord och ja det blev några mindre pölar när det regnade rejält några dagar. Men den tog upp det.
Lerig jord innehåller mycket vatten.J Johan Larsson9794 skrev:Det här ställer till det lite. Skapat flera trådar (fråga @kniv) för att undvika felkonstruktion men man kan väl aldrig starta för många trådar.
Altanen ska vara i marknivå. Därav har vi grävt ut och nu lagt markduk sen makadam. Planen nu är att använda vibratormaskin och därefter plattor. Gjuta plintar går inte. Men då säger ni nu att detta inte kommer bli bra pga lerig jord och risk för sättningar? Är det inte precis det som utgrävningen samt gruset förhindrar?har
Vatten fryser till is vintertid som orsakar sättningar och har dålig bärighet sommartid när det är "vattensjukt".
För att helt undvika sättningar bör du dränera väl och/eller skapa "frostfri" miljö under makadam/markduk med isolering.
Givetvis ska bärlagret av makadam paddas för skapa ett fast underlag till din altan.
Sättsanden ska även den paddas innan läggning av altanplattor.
Annars kan du kanske leva med att din altan rör sig något främst mellan sommar och vinter!??
Lycka till men ta gärna hjälp av entreprenör med kunskap om markarbeten, bättre att hyra padda med "chaufför" och rot-avdrag än att mixtra själv med oklart resultat.
Skaffa justerbara terassfötter som du sätter mellan stenplattan och reglarna, då om marken skulle röra på sig kan du lossa en planka och skruva på terassfoten så altanan blir jämn igen, easy peasy och ingen katastrof
har inte så mycket val än att fortsätta nu. Jag har iaf lagt ca 5mm makadam samt markduk under. Grävt ut totalt 10-20cm beroende på var ytan är.
Jag har kört markvibrator på allt.
Nu ska stenarna läggas ut och det får väl bära eller brista. Blir för dyrt med några ändringar nu.
Jag har kört markvibrator på allt.
Nu ska stenarna läggas ut och det får väl bära eller brista. Blir för dyrt med några ändringar nu.
Du kan vibbra gruset med en planka där du ska ha plattorna.
Det är lättare att gå över hela ytan med en markvibbra men är det bara några centimeter som ska slås kan man göra det för hand där plattorna ska ligga.
Det är lättare att gå över hela ytan med en markvibbra men är det bara några centimeter som ska slås kan man göra det för hand där plattorna ska ligga.