J Johan Larsson9794 skrev:
Ok det är inte vad jag läst här. Plattor ska funka lika bra om altanen ska vara i marknivå.
Det beror på underlaget!

Har du lera blir den mjukare när det blir blött i marken och dessutom är risken mycket större att det "sätter sig" under vintern.

Jag skulle inte använda markplattor på lerjord, men om du gör det så kommer du att behöva lägga markduk under makadam också, för annars mosar du bara ner stenen i marken.

Kanske markskruvar kan vara ett bättre alternativ?
Finns ganska billigt på Jula...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det beror på underlaget!

Har du lera blir den mjukare när det blir blött i marken och dessutom är risken mycket större att det "sätter sig" under vintern.

Jag skulle inte använda markplattor på lerjord, men om du gör det så kommer du att behöva lägga markduk under makadam också, för annars mosar du bara ner stenen i marken.

Kanske markskruvar kan vara ett bättre alternativ?
Finns ganska billigt på Jula...
Marken är ganska lerig men även rätt stenig. Rädd för att markskruven inte kommer ner?

Markduk har lagts.

Det här ställer till det lite. Skapat flera trådar (fråga @kniv) för att undvika felkonstruktion men man kan väl aldrig starta för många trådar.

Altanen ska vara i marknivå. Därav har vi grävt ut och nu lagt markduk sen makadam. Planen nu är att använda vibratormaskin och därefter plattor. Gjuta plintar går inte. Men då säger ni nu att detta inte kommer bli bra pga lerig jord och risk för sättningar? Är det inte precis det som utgrävningen samt gruset förhindrar?

F
Nissens Nissens skrev:
Vanligtvis har man plintar för att man inte vill att altanen skall röra sig. Marken rör sig över tiden, speciellt när det är tjäle. Med åren kan altanen bli sned. Inte så kul att justera den efter ett tag.
Jag har köpt ett hus där uterummet har satt sig så det går knappt att öppna dörrarna. Står på plintar dock. Så min plan är att hissa upp med domkraft och fylla i lite grus under.

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Men då säger ni nu att detta inte kommer bli bra pga lerig jord och risk för sättningar? Är det inte precis det som utgrävningen samt gruset förhindrar?
Det beror helt på hur djup du har grävt ut och om du har isolerat. Får du ner tjälen i leran så kommer den att röra på sig. Kanske inte med en gång men med tiden...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kommer funka.

Packa gruset ordentligt så har du en bra grund.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det beror helt på hur djup du har grävt ut och om du har isolerat. Får du ner tjälen i leran så kommer den att röra på sig. Kanske inte med en gång men med tiden...
Grävde 15-20cm

Hmm... Jag vet inte riktigt hur vi ska få det här att gå hem... Du verkar ha bestämt dig för att det går och du har en plan som är bestämd.

Vi kan inte komma vidare om du inte vill lyssna till råd tyvärr så jag hoppar ur här...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Att vibbra kommer knappast göra nån skillnad för tjälskjutning, det är mest för att ha en packad grund så att inte konstruktionen sätter sig pga sin egen tyngd.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Hmm... Jag vet inte riktigt hur vi ska få det här att gå hem... Du verkar ha bestämt dig för att det går och du har en plan som är bestämd.

Vi kan inte komma vidare om du inte vill lyssna till råd tyvärr så jag hoppar ur här...
Jag har lyssnat till råden som lämnats tidigare och då var det inga problem att lägga plattor. Men du emnar alltså att det KRÄVS plintar för att det inte ska bli sättningar med lermark?

Jag har lyssnat till råden som lämnats tidigare och då var det inga problem att lägga plattor. Men du emnar alltså att det KRÄVS plintar för att det inte ska bli sättningar med lermark?
Det är inga problem att lägga plattor som du gjort men för att vara säker på att tjälen inte ställer till det nån gång så ska ju ”botten” vara väldränerad på tjälfritt djup eller ännu bättre så borrar man ner ”pålar” i berggrunden 😜

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Det är inga problem att lägga plattor som du gjort men för att vara säker på att tjälen inte ställer till det nån gång så ska ju ”botten” vara väldränerad på tjälfritt djup eller ännu bättre så borrar man ner ”pålar” i berggrunden 😜
Ok verkar ändå som att marken tog upp regnet väldigt bra när det regnade på en hel del. Gruset i sig är väl också dränerande?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Tycker du vi ska köra vibrator på gruset före det att vi lägger ut plattor?

• Gilla
Wric
  • Laddar…
Jag tror inte du kommer få märkbara problem……
Men skulle jag garantera med livet som insats så skulle du få borra ända ner i berget…….. 😜

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte säga vad som "krävs", men generellt sett så är lermark ett underlag som rör på sig och om du lägger plattor på marken är risken större att altanen blir sned, eller i värsta fall knäcks.

Det kan gå hur bra som helst också, och den kan ligga helt stilla... Jag vet inte och kan inte säga vad som kommer att hända.
Jag kan bara ge råd från min egen erfarenhet och kunskap...

Även med plintar, skruvar eller gjutna, kan det röra på sig. Det finns inga garantier då heller, men jag bedömer risken som betydligt lägre än med plattor på mark.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.