Ett växthus fullt av tomater och kryddor i all ära, men när krisen slår till räcker det inte långt. För att kunna försörja dig själv och din familj behöver du tänka mer på kalorier än kulinariska smaker. Trädgårdsmästaren Emil Vikman delar med sig av sina bästa råd för hur du odlar för överlevnad, och varför du bör börja innan krisen är här.

Du kan läsa artikeln här: Självhushållning om krisen kommer - odla för att täcka basala behov

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Allt är ju en fråga om hur länge man ska överleva.
Måste man långsiktigt ha lokal tillgång till föda så tror jag att hemmaodlare har ork, kunskap eller mark för att klara av att driva ett jordbruk som klarar av att leverera de kalorier som man behöver.

I det moderna samhället är det helt enkelt bättre att satsa på nödmat med lång hållbarhet för att "självhushålla".
Lobba på att samhället är byggt så att det klarar av att hantera en kris för befolkningen.

Det är nämligen så att ensam INTE är stark. Den bästa preppingen är att komma överens med grannarna och att säkra ett starkt civilsamhälle.

Men "självhushållning" är en utopi för 99% av befolkningen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tack för en oerhört intressant artikel!

Nördig som man är så saknar jag någon tumregel på hur många kg potatis man kan få per m2 odlingsyta.

Det skulle också vara intressant att få höra expertens tips på bäst potatis ur avkastningssynpunkt. Egen anekdot är att en rad princess gav ca 8kg medan raden bredvid gav ca 3,5kg blue Kongo (i övrigt lika förhållanden på antal plantor, näring osv).

https://www.svtplay.se/drommen-om-ett-smabruk

Sen tycker jag att man ska se denna

Så går det om man ska ha ett "liv" som inte är att vara odlare samtidigt som man är odlare.

Det blir helt enkelt inte så bra. Att rensa för ohyra och ogräs tar aldrig paus....

Appendix Appendix skrev:
Allt är ju en fråga om hur länge man ska överleva.
Måste man långsiktigt ha lokal tillgång till föda så tror jag att hemmaodlare har ork, kunskap eller mark för att klara av att driva ett jordbruk som klarar av att leverera de kalorier som man behöver.

I det moderna samhället är det helt enkelt bättre att satsa på nödmat med lång hållbarhet för att "självhushålla".
Lobba på att samhället är byggt så att det klarar av att hantera en kris för befolkningen.

Det är nämligen så att ensam INTE är stark. Den bästa preppingen är att komma överens med grannarna och att säkra ett starkt civilsamhälle.

Men "självhushållning" är en utopi för 99% av befolkningen.
Det handlar ju inte om självhushållning.
Det handlar om att förbättra sina marginaler vid en långvarig kris. Att inte behöva köpa lika mycket ut ett begränsat utbud.
Har man en trädgård och ändå behöver mat så är det ju inte en dum idé att odla upp en del av den.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det handlar ju inte om självhushållning.
Det handlar om att förbättra sina marginaler vid en långvarig kris. Att inte behöva köpa lika mycket ut ett begränsat utbud.
Har man en trädgård och ändå behöver mat så är det ju inte en dum idé att odla upp en del av den.
"Självhushållning om krisen kommer"

Jag tycker rubriken indikerar självhushållning.
Men vad vet jag.

Häng inte upp dig på rubriken, läs artikeln istället.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hey! Dedär var inte årets skörd! Tror det var efter vi varit bortresta en sommarvecka 😉

• Gilla
  • Älska
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ganska säker på att jag skulle börja gilla palsternackor om det var det enda som fanns att äta...

Okej, dags att sluta skoja om att kissa i flaska eller burk för att slippa gå hela vägen till toaletten och göra det på riktigt för att bygga upp ett lager av växtnäring.

Hur många kilos övervikt rekommenderas för att ha ett alltid tillgängligt lager av extraenergi att ta av?

• Haha
J Vos
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Häng inte upp dig på rubriken, läs artikeln istället.
Nu tycker jag ju att rubriken ska spegla artikeln. :D

Och då hänvisade jag till den bästa artikeln om självhushåll som finns på hela nätet. Med rätt rubrik :D

Dessutom tycker jag artikeln missar det absolut mest kritiska. Som Lars speglar bra.
Tid. Allt som nämnts i artikeln kommer ta enormt mycket tid. Och man kommer misslyckats och få¨fbörja om. Så det krävs även uthållighet.

Det är antagligen så att "självförsörjning vid kris" är rätt ouppnåeligt om man inte redan är bonde före krisen.

Så skulle nog rekommendera:
https://www.amazon.se/NRG-5-nödmat-låda-med-paket/dp/B00UI8R5SY/

Visserligen bryter det mot mina ledord att prepping skall vara mat man faktiskt gillar. För när krisen väl kommer så kommer man behöva all psykologiskt stöd man behöver. Och burkravioli har inte gjrot nån bra.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ganska säker på att jag skulle börja gilla palsternackor om det var det enda som fanns att äta...

Okej, dags att sluta skoja om att kissa i flaska eller burk för att slippa gå hela vägen till toaletten och göra det på riktigt för att bygga upp ett lager av växtnäring.

Hur många kilos övervikt rekommenderas för att ha ett alltid tillgängligt lager av extraenergi att ta av?
Se på "alone" på svt play för att få en bra indikation på hur snabbt man faktiskt bränner sina kilon

10 kg fett på en månad verkar man bränna enligt den serien.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vill även påpeka att det mest utsatta landet i Europa i modern tid är Ukraina.

Och faktum är att det finns stormarknader nära fronten. Ingen svälter i Ukraina. Trots dagliga ryska terrorbombningar och strider som i intensitet är liknande världskrigen.

Så jag lovar. Ni kommer inte behöva starta ett jordbruk för att överleva. Ni kan lägga tiden på annat
OM ni vill preppa med jordbruk är det samma som om ni vill öva skytte som prepping. Se det mer som en hobby.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vill även påpeka att det mest utsatta landet i Europa i modern tid är Ukraina.

Och faktum är att det finns stormarknader nära fronten. Ingen svälter i Ukraina. Trots dagliga ryska terrorbombningar och strider som i intensitet är liknande världskrigen.

Så jag lovar. Ni kommer inte behöva starta ett jordbruk för att överleva. Ni kan lägga tiden på annat
OM ni vill preppa med jordbruk är det samma som om ni vill öva skytte som prepping. Se det mer som en hobby.
Med tanke på att Sverige inte är självförsörjande på någon grönsaker så vet jag inte riktigt var maten ska komma ifrån om gränserna stängs... de behöver inte ens stängas om transporterna stängs....

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Med tanke på att Sverige inte är självförsörjande på någon grönsaker så vet jag inte riktigt var maten ska komma ifrån om gränserna stängs... de behöver inte ens stängas om transporterna stängs....
Jag håller med, Ukraina är en stor exportör av livsmedel. För Sveriges del känns det mycket svårare vid en långvarig kris när så mycket måste importeras.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.