Byggahus.se

Glipa "under" bänken vid spishällen

1. Marias_hus
    Medlem · Östergötland · 88 inlägg

Marias_hus

Medlem
    I vårt nya hus har vi valt att sätta ugnen under hällen som en gammal hederlig spis, men vi är inte så värst nöjda med resultatet som snickaren lämnade. Under bänken vid spishällen är det en flera cm hög glipa innan ugnen börjar, där man ser undersidan av hällen. Det är ett precis lagom stort hål för barnen att stoppa in tex mobilen i, och det vill vi slippa... Snickaren hävdar att värmen (oklart från häll eller ugn)måste ut där och det därför måste se ut så, man kan sätta ett galler men det får vi isåfall fixa själva. Nån som vet? Det är en induktionshäll om det spelar roll.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1414.JPG

2. SSSS
    Medlem · Gävleborgs län · 724 inlägg

SSSS

Medlem
    Läs i monteringsanvisningen på hällen vad minsta tjocklek det får vara på bänkskivan. Är er tunnare kan man behöva sänka ugnen men det borde gå att lösa snyggare tycker jag.

Hällen vi köpte från Ikea krävde en bänkskiva på minst 38mm.

3. Marias_hus

Marias_hus

Medlem
    Oj den har jag aldrig sett, måste snickarna slängt

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fabrikat är siemens men modelltyp ?

5. Hojte
    Nybyggare · Halland · 682 inlägg

Hojte

Nybyggare
    Vad är det för köksfabrikat? Brukar finnas galler där

6. Marias_hus

Marias_hus

Medlem
    EH651FEB1E heter den

7. Marias_hus

Marias_hus

Medlem
    Jaså, inget som följde med i leveransen. Vad jag vet, och inget som snickaren sagt. Det är ett Marbodalkök

8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 004 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
  9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 004 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det måste ju rimligen finnas något Siemens-sätt att dölja denna spruttla utan att täppa igen kylluftflödet, annars tappar jag tron på tyska märken?!

• Laddar…
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    • Laddar…
  11. Marias_hus

Marias_hus

Medlem
  12. Marias_hus

Marias_hus

Medlem
    Ja, eller hur! Den här dekorlisten, hittar inget om vad den är till för, men nåt i den stilen tänker jag mig att det skulle va, känns inte som att vi kan vara ensamma om att inte vilja ha det såhär! Känns inte barnsäkert heller

13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Aj då!
    Så här ser det ut i vårt kök, med egeninstallerad ugn och häll från IKEA.
    Springan mellan ugn och bänkskiva är ca 6 mm, och syns inte.

Kanske du bara kan limma dit en liten trälist, som fyller ut en del av springan.
    Så det blir snyggt och säkert, och du fortfarande har tillräcklig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1010854.JPG

14. D
    Medlem · 713 inlägg

DFYD123

Medlem
    Tror TS har 20mm bänkskiva därav är ugnen nedsänkt ngt... den list som florerar är till för att montera på hyllplan mellan ugn o mikro i högskåp för att få bort den fula vita melaminkanten. Osäker på om BSH fortfarande kräver ”luft in” där längre men likväl tror jag dom behöver 20mm mellan häll o ugn. Som sagt ladda hem monteringsanvisning så ser ni. BSH brukar vilja ha ett hål i ryggen på skåpet så luften kan ta sig ner i sockeln.

15. Hojte
    Nybyggare · Halland · 682 inlägg

Hojte

Nybyggare
    Har du köpt ugn och häll på marbodal också? Då borde ju dom kunna hjälpa dig tycker jag, för det ska ju inte se ut så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.