11 680 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Glipa mellan trallen?
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Hej,
Jag håller på att hjälpa en bekant att lägga nytt trallgolv (28*120) på hans blivande altan...
Jag sa att vi skulle lägga trallen helt ihop eftersom trallvirket var alldeles fuktig när man tog i det, dessutom trycktes det upp vatten/ impregnering när vi drog i trallskruven.
Var förbi en massa bekanta som hade åsikter om att det INTE skulle läggas diktan utan med glipa. ..
Försökte förklarade att med största sannolikhet kommer trallvirket torka isär eftersom det är jätte fuktigt, och att det sen kommer bli en glipa på några millimeter
Altanen i fråga kommer sen att bli inglasad så det kommer aldrig bli vatten på trallen utan snarare kommer trallen torka ihop sig ännu mer?
Hur skulle ni gjort? Man blir lite osäker när det kommer synpunkter...
MVH..
Jag håller på att hjälpa en bekant att lägga nytt trallgolv (28*120) på hans blivande altan...
Jag sa att vi skulle lägga trallen helt ihop eftersom trallvirket var alldeles fuktig när man tog i det, dessutom trycktes det upp vatten/ impregnering när vi drog i trallskruven.
Var förbi en massa bekanta som hade åsikter om att det INTE skulle läggas diktan utan med glipa. ..
Försökte förklarade att med största sannolikhet kommer trallvirket torka isär eftersom det är jätte fuktigt, och att det sen kommer bli en glipa på några millimeter
Altanen i fråga kommer sen att bli inglasad så det kommer aldrig bli vatten på trallen utan snarare kommer trallen torka ihop sig ännu mer?
Hur skulle ni gjort? Man blir lite osäker när det kommer synpunkter...
MVH..
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Dikt an låter som det bästa om din bekant inte vill ha glipor på någon centimeter längre fram. 
Edit:
Här finns en lååååång tråd om avståndet mellan trallen.
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7754-avstand-springor-altangolv.html
Edit:
Här finns en lååååång tråd om avståndet mellan trallen.
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7754-avstand-springor-altangolv.html
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
joflopp skrev:
Tack för den snabba responsen, då kan jag stå på mig ang golvet utan att behöva skämmas senare..
Prövade att söka innan jag skrev inlägget, men ville ha en dagsfärsk åsikt då många av inläggen va gamla.
joflopp har du koll på spännvidden på takbjälkar?
Har för mig att han sa att det skulle bli en spännvid på 4meter och han funderade på att använda 45*170 till takbjälkar, samt till hammarbandet.
Jag satt här och funderat på det, och tycker att det är mycket.
Tänkte på snölasten, vet inte viken snözon västmanland tillhör?
MVH...
GladaSnickaren skrev:
Om det är mycket eller inte beror mycket på hur det ser ut och vilka nedböjningar som man vill ha.
Själv har jag 56*270 limträbalk spv. 4 m som takstol och 90*225 limträbalk spv. 3,6 m som hammarband i snözon 1.
Moelven som tillverkar limträ har ett bra dimensioneringsprogram på sin hemsida som jag använde mig av när jag tog fram mina dimensioner och jag "optimerade" på nedböjningen (vill inte ha stora nedböjningar) så mina dimensioner är nog lite överdimensionerade men det kommer inte att böja ner speciellt mycket (lite blir det alltid annars får man "jätte" dimensioner). Nedböjningen i mitt fall är viktigt att hålla låg. Eftersom jag har skjutpartier i glas rakt under hammarbandet och att då ha stora nedböjningar är inte att rekommendera.........
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden