Byggahus.se

Glipa mellan täcksida och vägg.

1. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    Detta är lite av ett ilandsproblem, och jag kan säkerligen lösa det själv också ... Men det är alltid kul att höra andras åsikter, och hur de löst det. Och ofta när jag frågat om "självklarheter" här på forumet har något plötsligt överraskat mig med något genialiskt. :)

Men problemet är alltså att täcksidan jag köpte inte är rak i kanten, utan det blir ett par mm glipa mitt på. Längst upp och ner ligger täcksidan mot väggen, men mitt på blir det en springa på typ 2mm, irriterar en perfektionist litegrann.

Jag kan kanske skita i det, jag kan trycka i lite latexfog (dock svårt att faktiskt få det riktigt bra, för någonstans blir ju springan så smal att inget går in. Och få en blaffigt hålkäl hela vägen känns inte så lockande.)

Jag skickar med en rätt värdelös bild ... :D
    blob.jpg

2. J
    Medlem · 54 inlägg

jel

Medlem
    Eller är väggen konkav? :surprised:

Tänker mig att man kan 1. Såga sidan rak eller 2. Använda kvartsstav ..(3. spackla alt latex) :)

3. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    Omöjligt, det är ju jag som byggt den .. ;)

4. J
    Medlem · 29 inlägg

JoelN

Medlem
    Ska du tapetsera väggen? Isåfall gå ut med tapeten lite på täcksidan lagom så du döljer glipan.

5. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    Nej, inga tapeter. Väggen är nu färdigmålad, bara 5 år efter vi flyttat in. :oops:

Jag har väl i princip bestämt mig, jag tar och friserar ett par mm med sänksågen imorgon.
    Jag kollade nämligen, täcksidan är inte riktigt exakt i lod, så genom att ta lite lite på ena kanten förbättrar jag två saker. Sänksågen ger dock ett rakt snitt, så det kommer ju inte inte passa mot bågen som väggen gör (oops, nu erkände jag tydligen något ...), men det blir väl förhoppnmingsvis "good enough".

6. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Vet inte om jag pallat med att göra detta själv, men du var ju perfektionist sa du?

Ta en passare eller ännu hellre en kort stump träläkt. Ena ändan bör vara konvex, alltså med en rund spets. Några cm från denna spets borrar du ett hål, precis lagom för att kunna presspassa in en blyertspenna i. Nu kan du rita av väggens "kurvatur" på en offerskiva i MDF.
    Nu skall du såga och slipa dig fram precis till den ritade linjen. Har du en kurvfräsmall kan denna med fördel användas för att fräsa fram en exakt spegelvänd kopia av väggens krökning.

När detta är gjort använder du MDF skivan som en fräsmall och fräser kanten på passbiten till en kopia av MDF skivan. Detta görs med ett kullagrat notfrässtål, ett så kallat kopierstål.

• Laddar…
  7. Eddie76
    Renoverare · Stockholm · 102 inlägg

Eddie76

Renoverare
    Jag röstar på en tunn latexsträng. Är svårt att få detta perfekt utan någon glipa någonstans

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

useless

Lök.
    Man kanske kan lägga en sträng fogmassa innan man trycker skivan mot väggen och skära bort det som tränger ut.

• Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    Ja så blev det. Jag lekte polacksnickare och fogade ihop det som inte passar ...
    :D

Jag tycker det blev rätt bra iaf, jag ska gnugga bort lite akrylfog som hamnat där den inte borde, samt fylla i något lite där det blev för lite.
    Jag borde nog måla över också, slippa att det gulnar och ser taskigt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.