6 562 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Glipa i träfasad
Jag har just bytt träfasad på kortsidan av huset och nu sitter allt på plats som en smäck... Utom SISTA brädan, som pga. husets befintliga konstruktion inte riktigt sluter tätt. Den nedersta 1,5 metern har en glipa på ett par millimeter som blir en full centimeter precis nere vid droppkanten (vanlig Z-panel) så det skulle rent teoriskt kunna regna in om vinden ligger på från just rätt vinkel.
Tro mig när jag säger att jag försökt lösa problemet, till det punkt att jag gjorde en egendesignad z-panel med fräsen för att se om det skulle funka, men det gör det alltså inte. Glipan finns där, så är det.
Den enkla ful-lösningen som poppar in i mitt huvud är att helt sonika täta till med några strategiska strängar akrylfog innan jag målar över hela rasket med andra strykningen. Finns det nåt skäl att detta skulle vara en dålig ide?
Tro mig när jag säger att jag försökt lösa problemet, till det punkt att jag gjorde en egendesignad z-panel med fräsen för att se om det skulle funka, men det gör det alltså inte. Glipan finns där, så är det.
Den enkla ful-lösningen som poppar in i mitt huvud är att helt sonika täta till med några strategiska strängar akrylfog innan jag målar över hela rasket med andra strykningen. Finns det nåt skäl att detta skulle vara en dålig ide?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Jag har Gjoco akrylfogmassa; "latexfog/tätningsmassa för inomhus och utomhusbruk" ... Övermålningsbar. Har använt den till att täcka några kvisthål i de andra brädorna. Låter väl ok, hoppas jag?
Det jag tänkte lite på är att jag hört en del om hur viktigt det är att inte stänga inne fukt i träfasader, men med den här fogen blir det ju ganska tätt. Men det är alltså inga problem menar du?
Det jag tänkte lite på är att jag hört en del om hur viktigt det är att inte stänga inne fukt i träfasader, men med den här fogen blir det ju ganska tätt. Men det är alltså inga problem menar du?
Det fungerar säkerligen utmärkt med den fogen.
Det är inga problem ur fuktsynpunkt att använda sådan fog. Det är ju bättre att använda den än att låta vattnet bara vräka in mellan panelen. Då är risken större att träet ruttnar.
Det är inga problem ur fuktsynpunkt att använda sådan fog. Det är ju bättre att använda den än att låta vattnet bara vräka in mellan panelen. Då är risken större att träet ruttnar.
Du stänger ju inte in någon fukt så länge du inte kladdar på kvadratmetervis av fogen.MrBulldogg skrev:
Det är nog bra att täta på något sätt mot slagregn och regnstänk från marken överallt där det är praktiskt möjligt. Men det går säkert att göra på olika sätt, och det bästa skiljer sig säkert från situation till situation. Var inte rädd för lite fog på något ställe.
(Men jag skulle också välja det sist av allt, men bara för att jag har tid för att vara överdrivet petig
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden