Hej!
Har under sommaren fått en glipa i fasaden (se bifogad bild) pga en panelbräda som slagit sig i fukten och funderar på om det kan ställa till något otrevligt (fuktintrång, skadedjur etc.). Fasaden är södervänf och skyddas hyfsat bra av takutsprånget. Dock är glipan ganska långt ner och regnet piskar ganska bra där ibland.
Måste brädan bytas? (ganska trixigt eftersom den slutar under altanen, som är nedanför)
Eller bör jag bara täta den? Med vad i så fall?
Mvh
Anders
Har under sommaren fått en glipa i fasaden (se bifogad bild) pga en panelbräda som slagit sig i fukten och funderar på om det kan ställa till något otrevligt (fuktintrång, skadedjur etc.). Fasaden är södervänf och skyddas hyfsat bra av takutsprånget. Dock är glipan ganska långt ner och regnet piskar ganska bra där ibland.
Måste brädan bytas? (ganska trixigt eftersom den slutar under altanen, som är nedanför)
Eller bör jag bara täta den? Med vad i så fall?
Mvh
Anders
Nummer ett är att du måste åtgärda! Prova med fog och nya spikar, funkar inte det, måste du bita i det sura äpplet och sätta dit nytt. Nöj dej inte med "nästan bra". Det får du bara ångra senare.
mvh Johan
mvh Johan
tips, ska du försöka trycka in brädan så spika inte, använd skruv och skruva annars är risken väldigt stor att brädan kommer spricka. Det finns bra skruvar som är frästa så dom inte klyver virket. Essve vet jag har massvis med sån skruv av olika längder och bredd
Men ja, du bör försöka åtgärda det snarast.
Lycka till.
Lycka till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fasadfärg som liknar denna (grå-ish)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ny fasadbelysning, problem med kablar/mellanrum lampa-vägg.
Belysning -
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Hur tätas glipa 1-3 cm mellan garagedörrkarm och putsad fasad?
Fasad -
Glipande fasad på nybyggt A-Hus
Fasad