Byggahus.se
Hej kollegor!

Jag har ett riktigt skittak som behöver ha ett godkänt glidskydd till sotaren. På beskrivningen på checklistan som jag fick inför sotarens besök är en bild illustrerande ett skydd där man föst skyddet i undertaket. Eftersom att jag köpte huset för det perfekta läget så kom vissa oönskade saker med köpet. Jag kan inte fästa stegen i mitt undertak eftersom att jag har ett undertak i eternit som är som knäckebröd. Jag har sett att det finns en variant där man istället fäster i takfoten.

Är det någon som kan länka en billig och smidig variant på halkskydd som fästs i takfoten och gärna beskriver vad som är en godkänt installation. Markstegen är under 5 m och huset är ett enplanshus.

väl mött!

Om jag bildgooglar glidskydd stege då kommer det fram flera olika modeller. Fäste på hängränna, fasad, takfotsbräda. Det är bara att välja den som anses vara bäst för dig.

• Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Finns en variant som du sätter i takfotsbrädan om du har hängränna , lite meckigt , men den funkar

• Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Rickard.
Vad har du för tak?

Rickard. Rickard. skrev:
Vad har du för tak?
Plåt - Eternit - Eternit. Några tips?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Finns en variant som du sätter i takfotsbrädan om du har hängränna , lite meckigt , men den funkar
Men du menar att jag sätter fast den i takfotsbrädan helt enkelt? Kan det vara så enkelt? Läste även att det var olika regler beroende på takets höjd.

Rickard.
E Eyerash skrev:
Plåt - Eternit - Eternit. Några tips?
Ja det finns en drös varianter som bara skruvas i plåten uppifrån. En variant finns t ex på byggmax men alla byggvaruhus har nog någon variant hemma.

• Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det finns en drös varianter som bara skruvas i plåten uppifrån. En variant finns t ex på byggmax men alla byggvaruhus har nog någon variant hemma.
blev en lösning att sätta krokar på den skruvade takstegen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.