Byggahus.se

Glest mellan plankorna, vad göra?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Håller på att renovera ett barnrum och ett vardagsrum. Båda har fina trägolv men det är glest mellan plankorna, flera mm, nästan en cm här och var. Mycket damm och skräp som fastnar och känns inte ultimat för barnen att springa på. :( Finns det något man kan göra? Det känns lite tråkigt att lägga över ett klickgolv...Det är ett ljust och fint furugolv.

2. F
    Medlem Nivå 8
    tyvärr är det ett undergolv du har plockat fram...det man använde innan spånskivorna började läggas under de riktiga golven. Det är fritt blås ner i bjälklaget och inte att rekommendera att använda det som golv. speciellt inte om det finns grannar under...ingen ljuddämpning. så lägg ett riktigt golv över så som det är tänkt!

alternativt kan du ju nåta (foga) med fogmassa mellan alla brädorna...

3. B
    Medlem Nivå 1
    TACK! Det är inga som bor under och de som bodde där innan har använt det som golv...Fogmassa låter som en idé. Ser det ut som ett båtdäck sen då eller? Finns det i olika nyanser? Är det svårt att göra själv?

4. F
    Medlem Nivå 8
    Jag gjorde faktiskt det själv en gång i en lägenhet, det var då jag insåg att det bara var ett undergolv...så det slutade med att jag la ett parkettgolv över så att vi inte skulle behöva lyssna på grannarna prata:)

Det är ganska pilligt, men med maskeringstejp och rätt fogmassa så går det. Men öva först om du aldrig har gjort det...det är inte helt enkelt att få det snyggt. Det finns massa artiklar på nätet som du kan googla för att se instruktioner...där finns också rekommendationer på produkter.

5. G
    Medlem Nivå 7
    Jag har ett liknande golv, granplankor som är runt 10cm breda. För att slippa springorna har jag nåtat golvet, men det måste göras innan slipning. Sen har golvet lutats och behandlats med Osmo hårdvaxolja.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag tog fram de gamla golvbrädorna i ett hus en gång, det var 1980.
    Efter slipning av golven fyllde jag springorna men en blandning av slipdamm och golvlack.
    Där det var riktigt breda springor sprack detta spackel här och där,
    men på det hela taget blev det bra.
    Det var på den tiden det fanns riktigt tvåkomponents härdlack.

7. G
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad nåtade du med, Gnagaren?
    Det ser fint ut!

9. G
    Medlem Nivå 7
    Just golvet lejde jag bort då det var svårt att få ihop alla moment samtidigt som man jobbar heltid, men det är nåtat med Cascos Golvfog S40, svart. Resten av lägenheten var redan nåtad då undergolvet där togs fram av tidigare ägare (köpte lägenheten i höstas) men i köket låg en sliten trestavsparkett ovanpå orginalgolvet så där behövdes det nåtas för att matcha resten och för att slippa smulor i skarvarna.

Om ni tittar noga på min bild ser ni att två av plankorna i mitten sticker ut lite, de beror på att det för väldigt länge sedan varit en vägg som delat upp köket mellan matlagningsdel och matrumsdel så där fick vi peta i nya plankor. Förmodligen därför som det låg ett parkettgolv ovanpå köksgolvet när resten av golven i lägenheten var framtagna.

Redigerat 18 feb 2015 11:49
  10. B
    Medlem Nivå 1
    Tack! Det ser ju jätte fint ut! :)