Byggahus.se

Glespannel ner sänkt i bjälklaget

1. T
    Medlem · Västmanland · 23 inlägg

trimsten

Medlem
    Hej

I höstas lyfte vi taket så att huset gick från 26,5 graders lutning till att få 38 graders lutning med 1 m förhöjt vägg liv. Huset är av trä och bjälklaget är standard cc 600 mm.

Har tänkt att ha golvvärme på hela övervångingen och då för att inte bygga för mycket på höjde tänkte jag sänka ner glespannel (120x28) mellan bjälklaget (längsgående i bjälklags riktning) och under glesen kottla med 45x45 (cc 400). På glesen tänkte jag lägga 12 mm spån och 7 mm laminat.

Kottlingarna tänkte jag låta vila på 45x45 som fästes med skruv i bjälklaget.

Min fråga är verkar denna konsturktion vettig.

Framför allt kommer 45x45 kottlingarna hålla eller måste jag välja en grövre dimention.

Hoppas någon här kanske kan lite mera om bärighet än jag själv.

2. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem
    det skall väl inte vara några problem med det dom kommer väl bara att bära upp gles o golvslang för spånskivorna bärs ju av golvbjälkarna.................ett annat sätt är att du lägger 21mm råspånt med ca 20mm springa var 20 cm där du kan peta ner slangen......dom lägger du tvärv golvbalkarna......sen på det golvspån o laminat------mindre jobb o det stjäl bara 21mm takhöjd

3. kmilic
    Medlem · 33 inlägg

kmilic

Medlem
    Hej,
    har ganska nyligen lagt gles på mellanbjälklaget på hela övervåningen. Gjorde ungefär som det stod i föreskrifterna, men bytte ut 120x28 mot 45x22. Orsak? Har c/c 400 på mellanbjälklaget (220x45), ganska tätt alltså. Jag tog vanlig spikläkt, men sorterade bort de som var mest krokiga. Eftersom var tredje mellanbjälke också var en del av takstolen, var en del ganska överspända. Det kunde i värsta fall skilja 15mm mellan kant och mitt. Helt ok tycker takstolstillverkaren, men inte så kul för min del som skulle lägga golv på det där. Lösningen var att hyvla bort det värsta och pallra upp med masonit där det var åt andra hållet. Men - detta merjobb jag fick kommer nog inte i närheten av det du får med ditt förslag - Trimsten. Utöver nivån på mellanbjälkarna, måste du också hålla koll på nivån på varje enskild kortling du förankrar mellan bjälkarna. Och det lär bli en del kortlingar om du skall ha golvvärme på hela övervåningen, dvs ditt förslag är tidskrävande.

Nej, jag tror inte alls på ditt förslag, och det säger jag i största välmening. Du kommer få problem med olika golvnivåer och (om än på sikt) knarr. Golvspånet vi valde är 16mm. Fick problem med att alla skarvarna där det limmades svällde av någon anledning. Golvläggaren påstod att det händer med golvspån < 22mm, så det fick slipas ner. Du föreslår tyvärr en ännu tunnare golvspånskiva!?

Mitt förslag är att du gör enligt rekommendation och vänder glesen och därmed också golvvärmerören vinkelrätt mot mellanbjälklaget. Du tappar förvisso några cm i höjd, men av två onda ting där dåligt golv är det ena och något lägre takhöjd är det andra, skulle i alla fall jag välja den senare varianten. Du skulle också kunna titta på 22mm golvspån med färdigfrästa spår för golvvärmerören. Bygger minst och jag har för mig att de går att lägga direkt på bjälklaget, även om det är c/c 600. Kolla upp den varianten om du tycker att det är värt det ekonomiskt.

Hoppas du inte blir nedstämd av det här och lycka till i ditt val

4. T

trimsten

Medlem
    Nej tanken var att glesen skulle vara bärande. Annars måste man ha 22 mm spån för att få konsturktionen bärande. Inte som jag tänkte 12 mm spån.

Och dessutom så skulle det vara rätt så onödigt att ha så tjock gles.

5. T

trimsten

Medlem
    Nej da inser bara att jag kanske skulle kollat med ett sådant här forum tidigare. Det är just en ide "spåning", som leder fram till de bästa lösningarna.

Problemet jag hitentills har haft är att det har varit svårt att få någon arkitekt firmar/byggkonsult att ge några svar och räkna på jobbet. Alla jag frågat har hänvisat mig till att de inte jobbar med privat personer. (även fast jag varit villig att betala för jobbet).

Hade förövrig inte alls tänkt på att hela alltet kan sjunka med tiden. Tack för tipset.

Börjar mer och mer inse att jag nog får lägga glesen tvärsöver istället och bita i det sura äpplet över den lite förhöjda golvhöjden. Problemet där är egentligen inte för att takhöjden blir för dålig utan för att bjälklaget redan är 420 mm och det blir lite sämre för trappan. Nya takstolarna ligger på de gammla där av det höga bjälklaget.

Om man nu lägger tvärsöver bjälklaget borde väl ett upplägg enlig nedan fungera:

Gles (ca 20 mm mellan glesen, så att man får ner golvvärmerören) + 12 mm spån och sedan 7 mm laminat.

Som sagt sitter man själv och funderar brukar lösningen bli lagom bra, får man någon att bolla med brukar lösningen kunna bli mycket bra.

Tack för svaret

6. T

trimsten

Medlem
    Oj glömde en sak:

Hade först tänkt att lägga 22 mm spårad spånskiva, men problemet där är priset ca 3 gånger så mycket. Dessutom sa en lokal rör-firma att det blir väldigt mycket spill.

Som sagt mycket tacksam för dina kommentarer. Det hjälper alltid med någon annans synvinkel på ett problem

7. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg
    Om du har en överhandsfräs så köper du vanligt 22-spån och fräser med brädor som stöd så det blir hyfsat rakt, rundningarna går också att lösa med diverse hjälpmedel.

Kanske en ekonomisk variant ?

8. T

trimsten

Medlem
    Problemet är att jag tyvärr redan köpt glesen och 12 mm spånen.

Eftersom jag kommit fram till att min första lösning var mindre lämplig, får jag försöka hitta ett alternativ som bygger på det jag har. Definitivt när det gäller glesen och i bästa fall även spånen.

Så tyvärr.

Anledningen till att jag redan köpt materialet var att jag diskuterade med en på Beijer Bygg och han tyckte mitt upplägg lät ok. Känns dock som om han hade fel.

För min del är att allt blir bra i slut ändan och förhoppningsvis utan allt för mycket extra utlägg

9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 983 inlägg
    om jag fattat saken rätt har du 120x28mm gles hemma redan? Lägg då den tvärs ditt cc40 bjälklag och lägg sedan grålumppapp och lamnatgolvet på det. Vill du göra detta lite lite bättre lägger du ett lager golvgips ovanpå glesen och sedan laminatgolvet.

Spånskivorna du köpt kan du skruva upp på väggen istället, bakom gipsen. På golvet gör dom ingen nytta. Att lägga 22mm spån på golvet OCH glespanel när man ska ha laminatgolv är bortkastat och onödigt.

Alla andra konstruktioner ni snackat om verkar både komplicerade och onödiga.

10. J
    Medlem · 339 inlägg

Jan-L

Medlem
    Be att få byta dina spånskivor till riktigt golvspån, det kan du säkert få om dom är oskadda. Sen lägger du glesen som du köpt längs med ditt bjälklag, förutsatt att det är rakt o fint då förstås. Dra inte fast glesen i bjälklaget, utan låt den vila på isoleringen eller stöd den med regelbitar på undersidan. Idén med detta är att du senare när du lagt spångolvet skruvar upp glesen mot undersidan av golvspånskivorna. Detta för att vara säker på att få kontakt mellan värmeplåtarna och spånet. En mm glapp här försämrar värmeledningen markant. Var också noga att hela tiden rita ut på spånet var dina golvslingor går så att du inte skruvar i dom, använd en penna som syns även efter många år, du kanske vill förändra nåt i framtiden. En annan sak som är jätteviktig vid golvvärme i träbjälklag är att allt virke är ordentligt torrt innan du monterar det, gäller naturligtvis även golvspånskivorna, hyr en fuktmätare om du är osäker.

11. T

trimsten

Medlem
    Oj inte många rätt där. En ihop blandning av flera inlägg, som är dels min fråga och dels svar från andra.

Att lägga gips ovan på golvvärme är nog ingen bra ide eftersom vad jag vet leder den värme ännu sämre än spånskiva.

Jag har alltså ett cc 600 mm bjälklag och har 120x28 glespannel plus 12 mm spånskiva som redan är inhandlat.

Varför jag ens från början tänkte göra den lite mer kompliserade konstruktionen var för att inte totala höjden från bottenvåningens golv skulle bli för stor. Om man redan som det är har 420 mm tjockt bjälklag, vill man inte öka det ännu mera. Dock får det bli så ändå

Ett tips tiill MathiasS är att läsa och hålla isär de olika inläggen innan man svarar.

12. T

trimsten

Medlem
    Visst om man inte skall ha ett värme golv hade jag naturligt vis använt 22 mm spån (som jag antar att du syftar på). Nu är det ju värme slingor i golvet och att få ca 30 mm tjockt golv ovan på värme rören är ingen bra ide. Dels blir systemet väldigt trögt och dels kan man tvingas höja temperaturen i rören. (Enligt en lokal rör-firma är det inte att rekomendera)

Man skall ha i åtanken att vattenburna golvvärme system brukar vara av lågvärme typ, vilket man kan behöva ändra på om golvet ovan på är för tjockt.

Därför vill jag sträva efter att få en så tunnt golv ovan på utan att förstöra bärigheten i golvet. Med det upplägget jag nu tänkt mig skulle jag hamna på ca 21 mm (1 mm värmeplåten ,1 mm lumpapp, 12mm spån och 7 mm laminat)

(Allt virke ligger redan på vinden i hög och har innan dess legat torrt ute.)

13. J
    Medlem · 339 inlägg

Jan-L

Medlem
  14. MathiasS
    Grymt bra tips från dig, att jag inte tänkte på det tidigare! Helt sjukt!

Om jag nu läst detta inlägg rätt är alltså ditt problem inte att takhöjden på övervåningen blir för liten utan att bjälklaget blir för tjockt? Många frågor om golvvärme har jag sett här under åren, men denna var helt ny!

cc60 är inget bra mått för glespanel. Ska du använda prylarna du har lär du få ge dig på någon limmad konstruktion för att slippa ett sviktande golv - skulle inte göra så. Skulle hellre göra mig besväret att lägga i en bjälke och få cc30 att bygg ifrån. Då håller det med bara glesen.

Gips ovanpå golvvärme är i vissa fall en väldigt bra ide (så du får åtminstone sätta upp ett rätt på mitt konto).

15. MathiasS
    ...och ännu bättre blir det om man lägger spånskivan underst och på den lägger man glespanelen...... Wirsbo har lite väl många hängslen och livremmar i sina typkonstruktioner ibland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.