Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Glasvägg av gamla fönster

1. M
    Medlem · 18 inlägg

Moltipo

Medlem
    Har en öppning mellan två rum som ska separeras med en glasvägg bestående av gamla fönster. Öppningen är 250 x 200 cm. Det blir fyra sektioner med fem fönster i varje. Två fasta vid sidorna och i mitten ska fönsterna bli öppningsbara som pardörrar.
    Tänker mig en ram av 45 reglar runt öppningen att fästa fönsterna i, men hur gör jag med "dörrarna". Kan de fästas direkt i fönsterkarmen med gångjärn eller kommer de inte orka det? Måste jag har reglar där med? Glaspartierna är ihopsatta på mitten, dvs jag har förlängt dem. Risk för brottanvisning?

Tack för input / hjälp

2. M
    Medlem · 18 inlägg

Moltipo

Medlem
    Någon som kan hjälpa?

3. H
    Medlem · 41 inlägg

hemmabäst1

Medlem
    Hej, sen input så jag hoppas det har löst sig :)
    Däremot är jag i ett liknande projekt och undrar hur du förlängde fönstret? Har fönster med fyra mindre glas på rad som jag skulje vilja "koppla" ihop / förlänga. Ser ut som du förlängt mitt i en ruta vilket ju verkar ganska smart, fick du bra stabilitet?

4. M
    Medlem · 268 inlägg

Masthugg

Medlem
    Hej! Jag hade nog övervägt att köpa nytt glas som inte bildar vassa spjut. Om ett barn eller vuxen springer eller ramlar in i dörren.

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 41 inlägg

hemmabäst1

Medlem
    Sant, mitt projekt innebär dock skiljevägg mellan kök och vardagsrum, där väggen skall börja i höjd med bänkskiva och gå upp till taket. Självklart kan glaset gå sönder ändå, "tyvärr" är det ju lite äldre stilen med munblåst glas som är en del av charmen..

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 268 inlägg

Masthugg

Medlem
    Det är nog lågrisk ja. Spröjsen hjälper ju också. Fin idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.