Byggahus.se
Hej!
Bor i kedjehus som ligger tätt, ca 1.8m mellan husen. Halva utrymmet mellan vårt och nästa hus utgörs av ett förråd, och resten är en gång, ca 5m lång, som leder till baksidan. Jag har lagt trall som golv och nu har vi kommit på att det vore väldigt skönt att ha ett relativt torrt område där man kan ha lite trädgårdsprylar, ställa ut barnvagn o.s.v.

Alltså, ett skärmtak 1.8x5m mellan husen vore idealt. Stommen har jag inga problem att konstruera och bygga, utan frågan är vad jag har för alternativ för själva taket.

Det trevligaste vore helt klart någon form av genomskinligt tak då vi också har ett fönster inne i gången.
Glastak vore självklart om det inte vore för en liten detalj - de två vintrarna vi bott här har det varit brutala snöras om känts som jordbävningar. Säkerligen hundratals kilo åt gången som brötar ner från både vårt och grannens tak. Husen är tvåvånings så det blir ju en del fallmeter.

Visst kan man sätta snörasskydd, men det kostar en del (och måste få grannen att sätta det också) - samt att jag är tveksam till om det verkligen förhindrar _allt_ ras.

En idé har varit att försöka hitta någon typ av modulärt glastak som är enkelt att montera ner på vintern (kan förvara rutorna i ett förråd), men har inte hittat detta. Går säkert att specialbeställa men då blir det säkert dyrt.

Så jag letar efter råd vad jag kan ha för genomskinligt tak som antingen klarar att bombarderas med en massa snö högt uppifrån, eller går relativt enkelt (några timmar) att montera i/ur.

Alla tips mottages!

”Altantak” är inget alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.