Byggahus.se

glasskiva+tapet istället för kakel? dyrt? besvärligt?

1. Y
    Medlem · Nivå 19
    Jag hade nog helst velat haft glasskiva med fin tapet bakom, istället för kakel. Gärna att man "lätt" kan byta tapeten när man vill ändra lite, finns det sån möjlighet eller är alla helt fastlimmade?

Finns det någon som säljer detta eller är det glasmästare man vänder sig till vilketsom?

Det ska vara något speciellt glas har jag hört?

Någon som ångrat att de valt glasskiva?

2. kimpo
    Medlem Nivå 6
    Hör med din lokala glasmästare..priserna varierar. Det går att sätta fast glaset med olika metoder silikon, lister eller borrade hål och skruv.

Lycka till!

3. B
    Medlem Nivå 5
    ta noggranna mått, åk till glasmästaren. (tänk på att du ska få in glaset i hålet också, så några pass mm behövs)
    säg att du ska ha 4 alt 5 mm härdat glas. sen när du fått glaset ställer du det på plats, och fogar runt om med glas silicone (ättiksbaserad)

sen är det lätt att byta när det är dags och då är det bara tapet och ett rakblad som behövs.

4. B
    Medlem Nivå 5
    glömde att skriva att jag tror det ligger på mellan 400/500 kvm för härdat 4-5 mm glas. bros ju på glasmästaren.

5. Charl1e
    Medlem Nivå 3
    Ända nackdelen är att man behöver putsa glaset väldigt ofta,blir fort smutsigt ovanför diskbänken och det syns väldigt tydligt....

6. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Kan rekommendera Lacobel, mycket smidigare än härdat glas. Sen är det svårt att få väggen så perfekt som det oftast krävs, det bästa är att göra sin färg eller sitt mönster på glaset och inte på väggen.

7. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Jag har för mig att min far köpte glasskivor för kök på Ikea. Frostat glas. Men kan ta reda på det om någon vecka..
    Dom har det över diskhon och över spisen. Snyggt och praktiskt.

8. Y
    Medlem · Nivå 19
    Ikea har en eller två skivor med färdiga motiv på, det stämmer. Fast då hela köket på Ikea så vore det kul att något var avvikande och eget :)

9. A
    Medlem Nivå 6
    Fick tips att ha det frostat. Då slipper man se små kryp mm som ligger döda bakom glasskivan.

10. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi hade en gråtonad spegel. Väldigt enkel att sätta, bara några strängar med lim, tror jag det var, och sedan trycka dit spegeln.

Inga problem med att hålla rent heller fastän vi hade gasolspishäll framför. Torka av vid spisen vid behov, lite fönsterputs vid veckostädningen.

11. P
    Medlem Nivå 7
    Jag har sett flera glasskivor där fukt har sugits upp bakaom glaset. inte snyggt. jag satte vanlig tapet och klarlackade, fungerade jättebra.