2 571 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Glasräcke - lamell eller bara härdat
Hej,
Fick en offert på 56 meter glasräcke: 280 tusen. Det vansinnet kan jag ju såklart inte gå med på och då hamnar vi i läget att tänka kreativt.
Mitt första steg är vilket glas jag ska använda, härdat eller laminerat (som är härdat alltså). Pga fallhöjd osv behövs inte laminerat, men det jag inte hittar svar på är om laminerat också är tåligare? Om det går sönder så måste jag ju byta det ändå, även om plasten håller ihop glaset så att säga.
Någon som vet om lamellglas är tåligare vid samma tjocklek som enbart härdat glas?
Fick en offert på 56 meter glasräcke: 280 tusen. Det vansinnet kan jag ju såklart inte gå med på och då hamnar vi i läget att tänka kreativt.
Mitt första steg är vilket glas jag ska använda, härdat eller laminerat (som är härdat alltså). Pga fallhöjd osv behövs inte laminerat, men det jag inte hittar svar på är om laminerat också är tåligare? Om det går sönder så måste jag ju byta det ändå, även om plasten håller ihop glaset så att säga.
Någon som vet om lamellglas är tåligare vid samma tjocklek som enbart härdat glas?
8 mm härdat glas med polerad kant kostar drygt 700:- /kvmOkarlsson skrev:Hej,
Borde bli runt 40000 för glaset till ditt räcke då.
Låter dyrt med 280 tusen.
För laminerat glas som är utsatt för väder och vind finns alltid risken att glasen delaminerar.
Den risken slipper man på vanligt härdat glas.
Väldigt bra info! Alltså att plastfilmen med tiden fläker av glaset? Det vill man ju verkligen undvika.Peter2400 skrev:
Plastfilmen är mellan glasen, så med delaminering menar man att glasen går isär lite, skit kommer in, glaset blir grått typ.Okarlsson skrev:
56m är ingen dålig sträcka men det lät dyrt - Jag letade runt lite när det var dags för 14m på vår altan och internet var betydligt billigare än lokala glasmästare. Bara ett par mil från Tokholm föll priset markant men ändå billigare på nätet. Kolla tex Glasnet och Räckesbutiken.
Edit;
Hittade min gamla post från 2016, Kom till 2 paneler efter funderingar.
”Offerter på Lamellglas 8,75mm, 8 paneler, 1400x1000:
- Stockholm 25200:-
- Stockholm Förort 22300:-
- Nynäshamn 16875:-
- Räckesbutiken med fästen 16750:-
- Räckesbutiken utan fästen 13750:-”
Det lönar sig definitivt att leta runt lite.
Köpte dessutom duschväggen här hemma från Glasnet - Klart billigast och frakt från Kalmar var inga problem...
I slutändan betalde jag cirka 14000 för 10 paneler a 1400x1000cm utan fästen då jag fräste in glaset i tryckade stolp av limträ.
Redigerat:
En enkel 8mm härdad glasskiva är hållbarare än en 8 mm laminerad glasskiva tills den går sönder. Ej laminerat glas blir bara en hög med massa små glasbitar. Laminerat spricker men håller ändå ihop. Härdat laminerat blir en massa små glasbitar som hålls ihop.
Det är betydligt lättare att städa efter laminerat glas om det skulle gå sönder.
Det är betydligt lättare att städa efter laminerat glas om det skulle gå sönder.