2 786 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Glasräcke på komposittrall? Risk att krossa trallen?
Vi håller på att göra ett mindre trädäck med komposittrall. Det är UPM terra som är rätt mjukt. Kräver t.ex. 30 cc och är ihålig. Ser ut så här:
Vi hade tänkt sätta julas glasräcke på det. Stolparna är ju i aluminium och skruvas fast med 4 skruvar per stolpe. Det kommer finnas reglar under komposittrallen så det finns något rejält som skruven får tag på.
Men finns det risk att man krossar komposittrallen?
Inte när man skruvar dit den kanske, men om man råkar stöta mot glasräcke / stolparna eller något.
Är det någon som har erfarenhet?
Så här ser räcket ut:

Vi hade tänkt sätta julas glasräcke på det. Stolparna är ju i aluminium och skruvas fast med 4 skruvar per stolpe. Det kommer finnas reglar under komposittrallen så det finns något rejält som skruven får tag på.
Men finns det risk att man krossar komposittrallen?
Inte när man skruvar dit den kanske, men om man råkar stöta mot glasräcke / stolparna eller något.
Är det någon som har erfarenhet?
Så här ser räcket ut:

Jag skulle gissa att jag behöver lite rostfria brickor för att få stolparna helt rakt när jag skruvar dit dom.M Masthugg skrev:
Ja en vinkel skulle göra det starkare men trädäcket är inte så stort så då hamnar vinkeln där jag vill passera ut så att säga.
Men jag kanske oroar mig i onödan, det kanske håller som det är nu också, lutar mot att jag chansar om ingen säger att de inte testat och det inte gick
Jag har 3 plankor extra så skulle jag råka knäcka en så går det att lösa med lite bök.
Ja det skulle ju faktiskt inte vara så stort extra jobb att borra först för stolparna och spruta ner lite skum innan montering. Har jag tur kanske jag har nån gammal burk fogskum som liggerMaskintok skrev:
Vi avvaktade lite för att se hur det skulle vara utan räcke och kom fram till att vi föredrog utan räcke. Så vi sparade glasräcket till stugan som vi håller på att bygga nu. Tar dock ett tag innan vi kommit så långt att vi är redo och bygga uteplats till denA AngelFB skrev:
Tack för svar och lycka till när det väl är dags. Blir nog också att vi avvaktar liteL ljs-s skrev:
Klicka här för att svara