Vi håller på att göra ett mindre trädäck med komposittrall. Det är UPM terra som är rätt mjukt. Kräver t.ex. 30 cc och är ihålig. Ser ut så här:
18-200661-02-WPC_Terrassendiele_UPM-ProFi-Terra-Grey-Boards_700x700.jpg

Vi hade tänkt sätta julas glasräcke på det. Stolparna är ju i aluminium och skruvas fast med 4 skruvar per stolpe. Det kommer finnas reglar under komposittrallen så det finns något rejält som skruven får tag på.
Men finns det risk att man krossar komposittrallen?
Inte när man skruvar dit den kanske, men om man råkar stöta mot glasräcke / stolparna eller något.
Är det någon som har erfarenhet?

Så här ser räcket ut:
003741g.jpg

Ingen som har något ljus att sprida på frågan? :)

A
L ljs-s skrev:
Ingen som har något ljus att sprida på frågan? :)
För att minimera risken..
Kan man inte borra hål och trycka i lite typ fogskum eller annat precis där varje stolpe skall stå? :thinking::thinking:

Kan ju montera en ”bricka” på andra sidan, av t ex samma material eller en plåt. En vinkel på staketet gör det nog mycket stabilare också.

Maskintok skrev:
För att minimera risken..
Kan man inte borra hål och trycka i lite typ fogskum eller annat precis där varje stolpe skall stå? :thinking::thinking:
Ja tanken har slagit mig, borde ju göra det hållbarare tycker jag.

M Masthugg skrev:
Kan ju montera en ”bricka” på andra sidan, av t ex samma material eller en plåt. En vinkel på staketet gör det nog mycket stabilare också.
Jag skulle gissa att jag behöver lite rostfria brickor för att få stolparna helt rakt när jag skruvar dit dom.
Ja en vinkel skulle göra det starkare men trädäcket är inte så stort så då hamnar vinkeln där jag vill passera ut så att säga.

Men jag kanske oroar mig i onödan, det kanske håller som det är nu också, lutar mot att jag chansar om ingen säger att de inte testat och det inte gick :)
Jag har 3 plankor extra så skulle jag råka knäcka en så går det att lösa med lite bök.

A
L ljs-s skrev:
Ja tanken har slagit mig, borde ju göra det hållbarare tycker jag.
Det var så jag tänkte..
Att man fyller upp hålrummet med något så att inte kompositen kan ge vika...

Maskintok skrev:
Det var så jag tänkte..
Att man fyller upp hålrummet med något så att inte kompositen kan ge vika...
Ja det skulle ju faktiskt inte vara så stort extra jobb att borra först för stolparna och spruta ner lite skum innan montering. Har jag tur kanske jag har nån gammal burk fogskum som ligger :)

Hej!
Har du bilder på hur det blev? Planerar att göra samma, men glasen finns inte inne så man kan se hur de ser ut. Och hur gick det med att fästa i komposit?

A AngelFB skrev:
Hej!
Har du bilder på hur det blev? Planerar att göra samma, men glasen finns inte inne så man kan se hur de ser ut. Och hur gick det med att fästa i komposit?
Vi avvaktade lite för att se hur det skulle vara utan räcke och kom fram till att vi föredrog utan räcke. Så vi sparade glasräcket till stugan som vi håller på att bygga nu. Tar dock ett tag innan vi kommit så långt att vi är redo och bygga uteplats till den :)

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
L ljs-s skrev:
Vi avvaktade lite för att se hur det skulle vara utan räcke och kom fram till att vi föredrog utan räcke. Så vi sparade glasräcket till stugan som vi håller på att bygga nu. Tar dock ett tag innan vi kommit så långt att vi är redo och bygga uteplats till den :)
Tack för svar och lycka till när det väl är dags. Blir nog också att vi avvaktar lite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.