Byggahus.se

Glasfiberväv på spånskivor

1. Ankarstjärna
    Medlem · 51 inlägg
    Tja, har köpt ett hus där dom förra ägarna satt spånskivor överallt, och på dessa är det glasfiberväv. Verkar inte ha funkat exemplariskt med limmet då det är bubblor lite här och var. Jag har använt mig av spruta och tryckt in lim på vissa ställen, och det funkade ganska bra. Men nu efter några månader börjar det titta fram nya bubblor och jag blir ganska less på det. Hade velat ha gipsskivor framför spånskivorna men blir ett massivt arbete då det är ett stort hus.

Om jag tapetserar eller använder easy cover ovanpå antar jag att bubblorna under ändå fortfarande kommer synas?!

Har någon något lysande tips?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 407 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Även om du tycker det är mycket jobb är det värt det med gips. Jag har kört alla väggar och även tak i mitt hus för att bli av med spånskivorna och nu är det perfekta.

3. Fruberlundslantliv
    Medlem · 33 inlägg
    Jag har gjort om två rum med väv på spånskiva på olika sätt men båda med renoveringsduk. Hade aldrig gjort jobbet med att gipsa alla väggar i hela huset eftersom väggarna blir tjockare och det då kommer se skitdumt ut vid alla dörrar och fönster om man inte sätter djupare dörrkarmar/fönstersmygar.

I ena sonens rum satte jag den tjockare sortens renoveringsduk ovanpå väven med gott resultat. Dock sög väven extremt så gick åt både förlimning och massor med tapetlim!

I andra sonens rum rev jag all väv först, det var relativt lätt då föregående ägare som byggde huset inte tänkt på att spånskiva suger vätska så det går att dra ner stora sjok av tapet/väv. Har en video när vi drar väv i mina händelser på Instagram om du vill se, @fruberglundslantliv. Har du tur är det lika lätt hos dig . Satte sedan renoveringsduk även här, det har jag använt i alla rum.

Ingen direkt skillnad på slutresultatet förutom att det känns mer grundligt gjort där jag rev väven. Dock tror jag inte tapeten kommer ramla ner där jag inte gjorde det.

I sista sonens rum får vi se hur jag gör men river troligtvis väven där också.

Jag har provat olika renoveringsdukar och tycker den lite tjockare mjuka är bäst, alltså den utan glasfiber. Är följsam och lätt att jobba med och täcker ojämnheter väldigt bra. Har köpt på färghandeln då den är marginellt dyrare än t.ex. Rustas och kommer fortsätta med den i alla rum.

Duk har funkat väldigt bra och är för oss det bästa och definitivt smidigaste valet. Hoppas mitt svar var till någon nytta .

Hälsningar Lena

• Laddar…
  4. Ankarstjärna
    Medlem · 51 inlägg
    Fantastiskt svar. Precis som du nämner tänkte jag också på problemet runt dörrar och fönster.

Jag ska testa i ett av de mindre rummen med att riva ner väven. Otroligt tacksam för ditt långa och utförliga svar.

5. Fruberlundslantliv
    Medlem · 33 inlägg
    Kul att kunna hjälpa till . Lycka till!

6. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 257 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Gipsa på ett lager med en gång. Risken finns att spånskivorna rör sig med årstiderna och det blir fula skarvar. Lite extra lister runt dörrar och fönster är lätt fixat.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.