Flyttade in i ett radhus för snart 2 år sedan där det nyligen hade installerats duschväggar med tillhörande glasdörr. Allt har fungerat problemfritt fram tills för någon månad sedan då jag upplevde att duschdörren gick lite för lågt mot golvet i uppställt läge.

Då jag sökte på nätet efter hur duschdörrarna brukar fungera så fann jag att det vanligaste var att man via ett hål i botten på duschdörrens karm skulle kunna justera hur högt dörren lyfter sig vid öppning, men ett sådant hål finns ej på min dörr så jag lät det helt enkelt vara och undvek att ställa upp dörren för mycket i brist på mer kunskap.

Det som nu hänt är att dörren släppte från sitt eget fäste på ovansidan en dag när jag skulle stänga den. Oklart varför. Om jag pressar tillbaka dörren mot fästet och sedan öppnar dörren så sitter den sedan kvar där den ska, men bara i öppet läge, och om jag alltså skjuter dörren mot stängt läge igen så faller den ur strax innan den går igen och möter duschväggen på andra sidan.

Har någon koll på vad jag kan göra? Jag har testat att dra åt alla skruvar i väggfästet som håller i dörren - se bilder där man ser skruvhattar i aluminium till höger om dörren - men det löser inte saken eftersom dörrens fäste sitter där det ska men att själva glasdörren faller ur sitt eget fäste. Vet inte hur jag bättre ska beskriva det. Är ej insatt och tacksam för hjälp.

Märket på duschdörren är: Bathlife Of Sweden. Kromad duschhörndörr, genomskinligt glas, vita kakelväggar, trähylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av ett duschhörndelens övre fäste med kromade metall och trädetaljer.
Skapa konto

Bild av skadat dörrstopp vid golv, nedsmutsad vägg, rostfritt stål, slitage, behov av underhåll/reparation.
Skapa konto

Del av duschhörna, kromad kant, handdukar hänger, vit kakels vägg, en flaska på hylla, spegelbild av fotograf.
Skapa konto

Ett hörn med grått golv och en dörrkarm. Delar av en duschdörr och handtag syns.
Skapa konto

Badrum med duschhörna, handdukar på krok, kakelvägg, och taklampa.
Skapa konto

För mig ser det ut som undre fästet kollapsat och inte länge orkar hålla upp dörren. Det fästet tar normalt hela vikten av dörren och har glidytan som ska höja dörren vid öppning så den går fri.

Om du kan lista ut tillverkaren och dess manual kan du försöka hitta om det undre fästet bara är dåligt infäst eller havererat

M myrstack skrev:
För mig ser det ut som undre fästet kollapsat och inte länge orkar hålla upp dörren. Det fästet tar normalt hela vikten av dörren och har glidytan som ska höja dörren vid öppning så den går fri.

Om du kan lista ut tillverkaren och dess manual kan du försöka hitta om det undre fästet bara är dåligt infäst eller havererat
Har hittat manualen men som det verkar så skjuts dörren, med sitt fäste, bara in i väggfästet varefter man drar åt dörren med skruvarna, som sitter under skruvhattarna på väggfästet. Men jag håller med om att det ser ut som att fästet hänger lite lågt i botten av dörren, om det inte bara är så att dörren är inställd att gå lägre där och att fästet därför sjunker ned av den anledningen.

Dörrstopp i metall på ett grått golv, markerat med grön cirkel, nära en dörr.
Skapa konto

Detta fästet har gett med sig. Det sitter på dörren som man skjuter in i väggskenan. Detta fäste ska sitta horisontellt och du ska inte ha glipan ut mot glaset. Om du pallrar upp med något undertill här så kan du ev se hur dörren kommer rätt

M myrstack skrev:
[bild]

Detta fästet har gett med sig. Det sitter på dörren som man skjuter in i väggskenan. Detta fäste ska sitta horisontellt och du ska inte ha glipan ut mot glaset. Om du pallrar upp med något undertill här så kan du ev se hur dörren kommer rätt
Tack jag ska prova detta. Försökte lyfta denna tidigare men hittade dock inget bra verktyg för det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.