Hej,
Min granne har gjort detta, och det blev kanon.
Han hade murad källargrund vilket underlättar om man vill öka storleken mot befintliga fönster. För mig hade det blivit jobbigt eftersom det inte gick in 3st på höjd. Jag har gjuten källare...
Iaf, han tog ut de gamla fönster, och rev puts på insidan. Då ser man och kan räkna på lämpligt antal rader glasblock som går att använda.
Gör så stort hål du vill ha. Sedan tar du och sätter ihop blocken till ett fönster med hjälp av fästmassa och spännband. När detta sitter ihop säkert efter ett par dagar, sätter du in ditt "fönster" precis som vanligt. klossa upp, och fogskumma. Efter sin torktid, skär bort och putsa runt.
Min granne har gjort detta, och det blev kanon.
Han hade murad källargrund vilket underlättar om man vill öka storleken mot befintliga fönster. För mig hade det blivit jobbigt eftersom det inte gick in 3st på höjd. Jag har gjuten källare...
Iaf, han tog ut de gamla fönster, och rev puts på insidan. Då ser man och kan räkna på lämpligt antal rader glasblock som går att använda.
Gör så stort hål du vill ha. Sedan tar du och sätter ihop blocken till ett fönster med hjälp av fästmassa och spännband. När detta sitter ihop säkert efter ett par dagar, sätter du in ditt "fönster" precis som vanligt. klossa upp, och fogskumma. Efter sin torktid, skär bort och putsa runt.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Intressant metod Mangelito. Men vad är egentligen poängen att göra sådär istället för att mura block för block och foga?
Det undrar jag med ???
Det är bra mycket enklare. Lättare att få det rakt när du sätter i ett helt fönster än att mura. Öppningen behöver inte vara rak i någon ledd.
Tiden "karmen" är öppen blir kortare. Det kan vara av vikt för vissa, i vissa områden =)
Sen behöver du inte vara orolig att det kommer en fotboll flygande etc.
Tiden "karmen" är öppen blir kortare. Det kan vara av vikt för vissa, i vissa områden =)
Sen behöver du inte vara orolig att det kommer en fotboll flygande etc.
Jag murade direkt på plats. Först vägde jag av "botten" med bruk och lät det brinna ordentligt så att det fanns en plan, stabil grund att bygga vidare på. I mitt fall fick jag inte plats med tre helblock på höjden utan köpte halvblock som passade perfekt. Halvblocken var ganska dyra dock jämfört med vanliga helblock. Jag murade även in ventiler på några ställen.
Krillek,krillek skrev:Jag murade direkt på plats. Först vägde jag av "botten" med bruk och lät det brinna ordentligt så att det fanns en plan, stabil grund att bygga vidare på. I mitt fall fick jag inte plats med tre helblock på höjden utan köpte halvblock som passade perfekt. Halvblocken var ganska dyra dock jämfört med vanliga helblock. Jag murade även in ventiler på några ställen.
Varför har Du satt in ventiler ?
Anledningen till att jag frågar är ju den eviga frågan/debatten om varm fuktig luft in i källaren på sommaren som kondenserar och därmed ökar fuktbelastningen.
(Gäller ju mest torpargrund i moderna välisolerade hus)
Nu vet jag ju att Du har en välisolerad och varm källare, men ändå.......
/Per
Min källare är varm och väldränerad. Har precis som du bilat upp hela skiten, isolerat och lagt vattenburen golvvärme. Plus att jag har dränerat om på utsidan och isolerat med pordrän.
Det jag har gjort med avseende på ventilation är att jag har tilluftsventiler i fönster/glasbetong och sen en mekanisk ventilation som tar frånluft - framförallt i badrum och tvättstuga - och skicker upp det genom en ledig pipa i skorstenen. Fläkten går på lågvarv hela tiden och går upp på högvarv styrt av en fuktsensor. Eftersom jag inte är någon ventilationsexpert så tog jag hjälp av en lokal ventilationsfirma för att få det rätt.
Det jag har gjort med avseende på ventilation är att jag har tilluftsventiler i fönster/glasbetong och sen en mekanisk ventilation som tar frånluft - framförallt i badrum och tvättstuga - och skicker upp det genom en ledig pipa i skorstenen. Fläkten går på lågvarv hela tiden och går upp på högvarv styrt av en fuktsensor. Eftersom jag inte är någon ventilationsexpert så tog jag hjälp av en lokal ventilationsfirma för att få det rätt.
Nu har jag bytt ut samtliga källarfönster.
Gluggen efter det gamla fönstret förbereds för gjutning:
Efter gjutning:
Gluggen klar för fönstermontering:
Jag gillade tipset att bygga fönstret på en bänk och sedan montera det, så här såg det ut:
Sedan var det bara att mura fast det i underkant med glasbruk, ett dygn senare var det bara att skumma fast det:
Stilstudie efter putsning, fogning och målning:
Gluggen efter det gamla fönstret förbereds för gjutning:
Efter gjutning:
Gluggen klar för fönstermontering:
Jag gillade tipset att bygga fönstret på en bänk och sedan montera det, så här såg det ut:
Sedan var det bara att mura fast det i underkant med glasbruk, ett dygn senare var det bara att skumma fast det:
Stilstudie efter putsning, fogning och målning:
Snyggt med en rad halvglas påmitten. Är inne på att köra bronse färgat uppe och nere och en rad halvglas vanligt i mitten.
Hur har ni gjort med armering när byggt "fönstret" på bänk? Läste på lite i en brochyr där det stod att man skulle fästa med rostfritt armeringsjärn. Hur viktigt är detta? Skulle vara bra att kunna göra allt på bänk då det närmar sig vinter och man vill ha öppet så kort tid som möjligt.
Hur har ni gjort med armering när byggt "fönstret" på bänk? Läste på lite i en brochyr där det stod att man skulle fästa med rostfritt armeringsjärn. Hur viktigt är detta? Skulle vara bra att kunna göra allt på bänk då det närmar sig vinter och man vill ha öppet så kort tid som möjligt.