Glad amatör ;)

3k läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Tjena! Verkar som man kan få många bra svar här :)
    Har letat igenom forumet så gott jag kan och hittat en hel del svar på frågor jag haft, men naturligtvis inte allt.
    Håller på att bygga badrum och funderar mycket på vad som kan funka med väggar och tätskikt. Har en kåk från sent 1800 tidigt 1900 tal i timmer. tänkte klä ytterväggen samt övriga delar i badavd. med glasroc eller aquapanel och sedan täta med Illigo. övriga delar av rummet (avskilt med en timmervägg som sticker ut ca 1m i rummet) tänkte jag bara sätta gips och inte tätskikta mer än golvet och 10-20 cm upp. Annars får jag ju dubbla tätskikt på varsin sida om timmerväggen som sticker ut. Ytskikt blir kakel och klinker. Vet att man inte får gipsa efter 1/7-08, men tänker mer på vad som blir bra än vad som kommer att vara "rätt". Funderar även på taket som ska sänkas med en 2"2. Gränsar mot kallvind med spån och ingen diffusionsspärr. (finns ingenstans i hela huset). Tankar? Synpunkter?

Mvh. Marc

2. J
    Medlem Nivå 15
    Låter vettigt.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Hej Marc och Jon_h!
    Vi har ett liknande problem, har flyttat ut i soldattorpet permanent och inser att vi behöver ha ett större badrum (2vuxna+2barn på 1,5kvm är lite lite :). Är liggande timmer i ytterväggen och finns ingen diffspärr. Enligt monteringsanvisningarna på dom flesta nya matrialen (glasroc etc) så verkar dom kräva att man monterar dom på minst 70mm "plåtregel"? Problemet med det är att badrummet kommer bli väldigt trångt... (70+2*13=nära decimetern tjockt) Finns det någon annan möjlighet att fästa in skivorna i en timmervägg?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: