Gjutning på träbjälklag

10k läst  10 svar

  1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag ska gjuta en betongplatta på ett träbjälklag som underlag för klinkers i ett badrum. Det befintliga trägolvet är spontade furubrädor 10 cm breda, rummet är 2x2 meter. Väggarna är klädda med gips. Jag undrar om jag kan lägga en plastfolie under gjutningen för att förhindra att golvbrädorna och gipsen tar åt sig för mycket fukt? Jag oroar mig för att golvbrädorna ska svälla och brytas upp under gjutningen. Gjutningen ska hållas fuktig i minst en vecka för härdning, eller? Blir gipsväggarna påverkade av att vara i kontakt med fukt under så lång tid? Problemet är att sen när gjutningen torkat och härdat så ska en fuktspärr målas ovanpå, och det är väl inte bra med flera tätskikt. Vilket är värst, dubbla tätskikt eller fukt som tränger ner i byggkonstruktionen?
    Tacksam för snabbt svar, Lasse.
     
  2. J
    Medlem Nivå 15
    Du bör definitivt fuktisolera om du ska gjuta med vanlig betong, det kommer ta lång tid innan den är torr. Dubbla tätskikt är inte i sig ett problem, men du behöver se till att betongen är tillräckligt torr innan du applicerar tätskiktet.

    Men är det här verkligen den bästa lösningen i ditt fall, hur kommer det sig att du vill göra just så här?
     
  3. L
    Medlem Nivå 1
    Kakelmannen jag handlar av rekomenderar att golvet ska vara av betong, även om det ska ligga på träbjälklag. Jag ska gjuta en plata på 7 cm, armera den och lägga vattenburen golvvärme i den. Vad tycker du skulle vara ett bättre alternativ?
    Lasse
     
  4. J
    Medlem Nivå 15
    Jag väljer normalt golvspån med flytspackel på. Ska du gjuta en betongplatta så bör du kolla så att bjäklaget klarar den extra lasten, ungefär 160 kilo per kvadratmeter.
     
  5. L
    Medlem Nivå 1
    Det är lugnt, bjälkarna är grova och har ordentligt med stöd. Problemet är om man vågar lägga ett tätskikt både under och över en betongplatta som då blir helt innesluten i tät plast. Alternativet är mycket fukt på trägolvet och golvbjälkarna under en dryg vecka. Vad är bäst? Lasse
     
  6. J
    Medlem Nivå 15
    Jag hade lagt plast, eller möjligtvis någon form av duk som är vattentät men diffusionsöppen. Betongen tål att ligga mellan två täta skikt utan problem. Sedan får du se till att plattan är nere i under 85% RF innan tätskiktet appliceras, och detta bör verifieras genom en riktigt fuktmätning i borrat hål.

    Fast jag har alltså aldrig byggt på det här viset så jag är ingen expert på just detta, det är möjligt att någon annan kan komma med klarare besked.
     
  7. L
    Medlem Nivå 1
    Jag har renoverat i detta projekt i 3½ år så jag tar gärna en liten paus och väntar på att plattan hinner torka ut ordentligt. Jag kan kakla och klinka frammåt april, maj. Det känns bra att få gehör i att betongen tål att ha täta skickt på alla håll, det var det som jag oroade mig för. Är det någon som tycker annorlunda får ni gärna dela med er om den uppfattningen. Lasse
     
  8. B
    Medlem Nivå 9
    Det är definitivt fel att stänga in fukt mellan två tätskick.
    Jag hade spånplatta på golvet i badrummet. För att få det tillräckligt stumt kollade jag upp med fackhandeln innan jag satte igång. Svaret var att skruva/limma armerat golvgips som blir absolut stumt mot rörelser. På det sätter man våtspärr och kakel enligt det system (tillverkare) som du väljer. Jag använder själv Ardal.
    Jag har byggt ett antal badrum/andra klinkerförsedda golv enligt rekommendation. Jag har dessutom kontrollerat en 10 år gammal renovering underifrån (genom källertaket, ja jag är lite tokig) då jag hade tillfälle och det ser helfriskt ut.
     
  9. J
    Medlem Nivå 15
    Varför är det fel att stänga in resterande fukt mellan två täta skikt?

    Det du beskriver är ett sätt (fast inte skruvlimmas, bara limmas). Ett annat, och vettigare, är att flytspackla direkt på spånskivan, minst 12 mm. Oavsett vilket måste man spackla, man får inte applicera tätskiktet direkt på skivmaterial på golvet.
     
  10. L
    Medlem Nivå 1
    Intressant det ni säger båda två. Jag ska ju lägga vattenburen golvvärme med 20 mm slang. Skulle jag lägga skivor över rören måste jag börja med något bärande, golvspån 22 mm. Sen en död skiva, golvgips 22 mm. Det blir mycket material som värmen måste ta sig igenom. Har blivit rekomenderad att på något sätt gjuta in värmeslangen. I och med att det är på träbjälklag på andra våningen, 8 meters bjälkar, stöd efter 4m, är det ett visst svaj, möjlig rörelse i konstruktionen. En gjutning behöver vara ganska tjock för att hålla. Flytspackel får jag för mig ärr ganska stenhård, tål inga rörelser utan att spricka. Vanlig betong tror jag klarar av en viss rörelse utan att spricka. Flytspackel är också betydligt dyrare, särskilt om man räknar på tjockleker över 5 cm. skönt att höra någon som är lite orolig för att lägga dubbla tätskikt, då har jag inte helt fel för mig. Det är ju när det blir förändringar i temperaturen som fukten fälls ut och då har den ingenstans att ta vägen. Ett tips jag fått är att inte måla hela golvet med tätskikt ovanpå, det räcker med duschplatsen och en halvmeter utanför. Kanterna längst bort från duschplatsen kan lämnas fria, så kan det ske en viss ventilaton av betongplattan den vägen. Vad menar du jon_h med att man inte får applicera tätskickt direkt på skivmaterial på golvet? Får man inte ha golvgips i våtrum? Lasse.
     
  11. J
    Medlem Nivå 15
    Man få ha golvgips i våtrum till 1/7 2008. Men efter det finns det andra skivor man kan använda på samma sätt, som Masterboard eller Minerit. Men man får inte lägga tätskiktet direkt på skivmaterialet, man måste ha en avjämningsmassa ovanpå.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: