Hej

Ska bygga ett Attefallshus på 25 kvm på vår tomt. Stugan har vi tänkt ska vara uppvärmd året om (ej golvvärme). Marken ligger på en liten höjd på tomten med orörd skogsmark och jag hade tänkt göra så mycket som möjligt själv. Har landat i att stugan ska byggas på isolerad platta. Borde förstås anlita ett proffs men har trots allt som målsättning att göra så mycket som möjligt själv.

Det jag främst oroar mig för är risken för tjälskjutning samt dräneringen under plattan. Hur mycket behöver jag gräva bort resp. fylla och räcker dräneringen till?

Fakta:
- Plattan har jag tänkt ska gjutas innanför L300 kantelemant. 200 mm cellplastisolering i mitten.
- 15 cm makadam 16/32 mellan platta och mark samt längs kanterna och under dräneringen.
- Runt om utanför plattan läggs isoleringsskivor ca 50 cm ut som tjälförebyggande. 100 mm tjocka.
- Bygget sker i zon 6, Jämtland.
- dräneringsrör runt hela plattan med utlopp i stenkista (räcker det?)
- Kullen ligger högre än omgivande mark, och därför relativt torra markförhållanden. Men, marken består av relativt tät morän.

Frågor:
- Hur stor är risken för tjälskjutning. Räknar med att det blir relativt torrt under plattan. Har läst att det kan behöva grävas ner till tjälfritt men det är ju 2 m här uppe. Kommer värmen från plattan att räcka till för att hindra tjälskjutning?

- Dränering, kommer en stenkista att räcka med tanke på den lilla avvattnade ytan, eller behöver jag dra dränering ner till dagvattenbrunnarna längre ner på tomten?

Fantastiskt om det skulle gå att få lite goda råd här. Bifogar en enkel skiss också.

• Handritad skiss av grund till Attefallshus med markeringar för isolering och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.