Byggahus.se

Gjutnät hur funkar det.?

6k läst  24 svar

1. J
    Medlem Nivå 9
    Hittar inget när jag söker. Kanske inte heter gjutnät?. Ber i så fall om ursäkt och ni får gärna bifoga om det redan finns en tråd.

Jag har tröttnat på våra stenar på framsidan vid entrén. Ca 2x2 meter plus en "gång" ca 4x0.5m

Såg reklambladet på jamofix och blev sugen
    prova.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20190327-210520_Chrome.jpg

Nu till mina frågor.

1. Klarar de klimatet eller spricker de lätt.? Vad är bäst. Fin eller grov cement.?

2. Behöver man lägga markduk eller kan man bara ta upp mina stenar som finns nu och gjuta.

3. Brukar man lägga något mellan "stenarna" som blir? Cement där också?

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Du ska nog söka på mönsterbetong istället, det finns några trådar om det här på forumet.

Det som skapar mönstret kallas stämplar och utbudet är större utomlands. EBay brukar det finnas en hel del på.

Vilket underarbete du behöver göra beror på vad som finns där idag, men typiskt så är det 20 cm bärlager 0/32 underst.

3. S
    Medlem Nivå 11
  4. J
    Medlem Nivå 9
    Shomakie.

Har du jord mellan stenarna? Nöjd?

5. C
    Medlem · Nivå 9
    Det här är dock någonting annat, dessa "skiljer" av "stenarna" medan mallarna för mönsterbetong bara gör märken på ytan (som du säkert har koll på).

Men för att svara TS, så är mönsterbetong ett mycket bättre alternativ. Och väldigt mycket snyggare enligt mig.

6. S
    Medlem Nivå 11

La ner formen. Fyllde på med betong. Sen fogsand mellan

7. J
    Medlem Nivå 9
    Låter ju enkelt. Nästan för enkelt. Ungefär en säck cement hur många såna mallar fyller det?

8. S
    Medlem Nivå 11

Hmm. Kanske 4 st. Kommer faktist inte ihåg. Kam vara mer också. Men de gäller att du vibrerar ner det ordentligt. Tog bort formen efter 5 min o fortsatte jag med nästa. Sen gick jag på med en lätt fuktad svamp efter en halvtimme o tog bort gjutskägg o fick fram lite småsten så de blir mindre halkigt.

9. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Mallen är ju som en stencil så du häller ut betongen och planar ut den och sen trycker du mer mallen som då skapar mönstret...

En säck betong (25 kg) blir ca. 13 liter färdigblandat så det beror på tjockleken sen hur mycket det blir... Du bör ju ha minst 7 cm om du gjuter direkt på mark så då räcker en säck till ca. 0,18 m2 (=5,5 säckar per m2)

10. S
    Medlem Nivå 11

Mallen är 40mm. Har under 2 år inte hänt ett skvatt. Vanliga betongplattor till gångar är 40mm. 50mm om de ska köras bil på. 70mm är overkill.

11. J
    Medlem Nivå 9
    Oj 5.5 säckar per kvd lät mycket. Men som sagt 7cm e väl lite över mått.

Lutar verkligen åt att jag börjar med detta nästa vecka. Eller hur behöver temperaturen va?

Fler tips tas verkligen emot.
    Ingen markduk eller liknande under?

12. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Det beror på underlaget hur tjockt du behöver också Är det hårt och platt kan det räcka med 50mm men det är ju såklart tråkigt om det spricker...

Så länge det håller över 5 grader går det bra att gjuta.

13. J
    Medlem Nivå 9
    Men om mallen är 4cm. Så är det ju konstigt om det inte håller.? Går inte bygga om mallen direkt.

14. S
    Medlem Nivå 11

Du gjuter i mallen. Då riskerar man inga sprickor. Tror du gårdsstenarna man köper på bauhaus är armerade?

15. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Ah, sorry, trodde det var formmall (som man trycker ner i våt betong för att skapa mönster) och inte gjutform...