Byggahus.se

Gjutjärns/stål trappräcke inomhus i gammal stil - vart köpa?

1. W
    Medlem · Östergötland · 95 inlägg

Winston2009

Medlem
    Hej, i renovering av gammalt hus behöver vi få tag i trappräcke i gammal stil. Vi vill ha gjutjärn eller dylikt för den gammaldags lyxiga känslan med trä som handledare...samt trappan är i sten, vart köper man det, i Sverige eller utomlands? Bifogar bilder för lite tankar...

Någon som vet?

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 620 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Googla på tyska "treppengeländer schmiedeeisen"

3. W

Winston2009

Medlem
    Tack, det ska kollas!

4. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Gjutjärn är nog svårt att hitta som passar just din trappa. Smide är lättare och även det som jag tror är på din bild. Kan du svetsa? Köp delar ex här http://www.montano.se/category.html/smidesstavar och kombinera det du vill ha..

5. W

Winston2009

Medlem
    Tack för tips, ska kolla detta med. Svetsa kan jag inte men hittar kanske någon som kan i så fall.

6. H
    Medlem · Österbotten · 6 587 inlägg

heimlaga

Medlem
    Det där "smidet" ser verkligen inte ut som smide.
    Riktigt smide ser helt annorlunda ut och det måttbeställer man av någon smed i trakten.

Jag vet inte vem som gjuter räcken i Sverige. Kanske Alunda Gjuteri?

Ute i Europa vet jag däremot att Ballantine Castings Ltd i Bo'ness i Skottland är ett av de riktigt stora namnen på gjutna räcken.
    http://ballantinecastings.co.uk/wp-...-2-Stair-and-Balustrade-Castings_WEB-v1.2.pdf

Själv skulle jag snickra ett träräcke för att hålla kostnaderna nere om huset vore mitt.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Blekinge · 7 620 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag tror inte att ett träräcke skulle passa i ett trapphus som på bilden.

• Laddar…
  8. W

Winston2009

Medlem
    Nej trä tycker jag inte passar inte mot stentrapp mer än trappräcke, jag letar vidare efter smidesräcke. Vet att Qvesarum har ett alternativ men något dyrt och passar inte riktigt m mått så flera möjligheter sökes...och så klart inte alltför kostsamma lösningar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.