Byggahus.se

Gjutit en bänkskiva (utomhus)

1. Pontius
    Hobbysnickare · Göteborg · 5 inlägg

Pontius

Hobbysnickare
    Hej,

Jag är en riktig hobbysnickare som älskar att bygga saker. Jag ger mig in i saker jag aldrig har gjort tidigare och nu behöver jag er hjälp med några frågor.

1. Jag har gjutit en bänkskiva som jag skall ha utomhus (se bild) Den har nu legat och bränt i 2 dagar nu.Har hållt den fuktig sen start. Hur länge skall den ligga och bränna och när är den klar?

2. Jag skulle vilja ha den i det råa/ljusgrå färgen som den är, måste jag inte olja in den eller göra något med den när jag lägger den på plats? Har hört att det lätt blir fläckar. Behöver man även slipa den med någon slip?

Tacksam för alla svar!

/Pontus

2. J
    Renoverare · sthlm · 794 inlägg

JKrister

Renoverare
    Fyra dygn skulle jag köra på.
    Om du vill ha den så ljus som möjligt skulle jag kört obehandlat. Kan du tänka dig mörkare nyans så är vattenglas bra har jag hört

Slipning så tycker jag inte ytan behöver men det är beroende på tycka. Däremot kan hörnen behöva lite och i ditt fall garantera blivande nederkant.
    I och med att formen är lite överfyllt har det gjutits en riktigt vass betong läpp som behöver slipas bort.

3. Pontius

Pontius

Hobbysnickare
    Tack så mycket för ditt svar!

Funkar det med vattenglas om det står utomhus och det inte är något tak?

Vad skall jag slips med? Finns det speciellt för betong?

4. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Slipning beror på vad du vill ha för yta dom flesta utekök jag gjort har vi slipa till ca 100-120grit sen lackat med en Vattenburen polyuretanlack eller akryl bägge blir sidenmatta och skyddar ytan mot fläckar

5. Pontius

Pontius

Hobbysnickare
    Grymt! Klarar mitt det om det inte står under tak?

6. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ja det kan gulna något med tiden pga uv ljuset

7. Pontius

Pontius

Hobbysnickare
    Dum fråga kanske men är det vanligt sandpapper 100-120 grit man använder eller är det något speciellt papper för betong. Kör jag bara men vanlig handslipmaskin?

8. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Nej man använder diamantskivor antingen resininbundna eller mettalinbundna skivor

Kolla med antingen eu plast eller aj fogfria
    Dom arbetar med diamantslipning och golvbeläggningar i ditt område kanske kan hyra maskin och köpa lack utan nån av dom

Redigerat 8 aug 2017 20:45
  9. Pontius

Pontius

Hobbysnickare
    Tack så hemskt mycket!

10. Lexington
    Medlem · Skåne · 1 998 inlägg

Lexington

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.