1 912 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gjuta utbyggnad till befintlig platta
Hittar inte när jag sökte så jag startar en ny tråd.
Jag håller på att bygga ut garaget lite. Hade turen att inom befintliga väggar och samma tak så fanns en vedod bakom garaget.
Nu är den delen isolerad samt väggen mellan vedboden och garaget riven.
Det som återstår är att gjuta upp golvet till samma höjd som garageplattan.
I vedboden fanns bara jordgolv eller möjligtvis har det varit stenmjöl. Det är murat nedersta delen på väggarna.
Nya plattan blir isolerad med 7cm "frigolit" (vet inte namnet, men tror ni vet vad jag menar). själva gjutningen blir minst 11cm tjock. Givetvis armerat. Då till frågan:
Jag har fått olika bud vad som ska vara bäst vad det gäller "sammanfogningen" mot gamla befintliga plattan.
1. Borra hål i befintliga plattan och armera ihop den med nya gjutningen.
2, Sätt en "skiljevägg" mellan nya och gamla så det finns möjlighet att nya plattan kan röra sig lite ifall det blir någon sättning eller tjälen dummar sig.
Vad är det bästa att göra ang detta?
Själva utbyggnaden är bara en förlängning av garaget på ca 2,5 meter.
Om månen står rätt och gudarna är goda så kommer betongbilen på fredag, så svar uppskattas massor!
Edit: om det har någon betydelse så kommer garaget inte vara varmt året runt. Planen är att slå på värme endast då något ska göras.
Jag håller på att bygga ut garaget lite. Hade turen att inom befintliga väggar och samma tak så fanns en vedod bakom garaget.
Nu är den delen isolerad samt väggen mellan vedboden och garaget riven.
Det som återstår är att gjuta upp golvet till samma höjd som garageplattan.
I vedboden fanns bara jordgolv eller möjligtvis har det varit stenmjöl. Det är murat nedersta delen på väggarna.
Nya plattan blir isolerad med 7cm "frigolit" (vet inte namnet, men tror ni vet vad jag menar). själva gjutningen blir minst 11cm tjock. Givetvis armerat. Då till frågan:
Jag har fått olika bud vad som ska vara bäst vad det gäller "sammanfogningen" mot gamla befintliga plattan.
1. Borra hål i befintliga plattan och armera ihop den med nya gjutningen.
2, Sätt en "skiljevägg" mellan nya och gamla så det finns möjlighet att nya plattan kan röra sig lite ifall det blir någon sättning eller tjälen dummar sig.
Vad är det bästa att göra ang detta?
Själva utbyggnaden är bara en förlängning av garaget på ca 2,5 meter.
Om månen står rätt och gudarna är goda så kommer betongbilen på fredag, så svar uppskattas massor!
Edit: om det har någon betydelse så kommer garaget inte vara varmt året runt. Planen är att slå på värme endast då något ska göras.
Du har säkert hunnit gjuta nu, men flera jag pratat med (grävare, byggare, plattläggare osv) säger allihop att plattorna inte ska sammanfogas. Det enklaste är att lägga in 30 mm markskiva mellan nya och gamla plattan så att de kan leva sina egna liv. Sen kanske det finns någon trevlig "mjukfog" att dra i efteråt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Göra om inglasad altan till isolerad utbyggnad.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Planerar utbyggnad men hur högt till knock?
Brandskydd till utbyggnad av Willabgarden uterum nära garage
Gjuta till befintlig platta för garageutbyggnad
Grund & Markarbeten -
Grund till utbyggnad, mur av leca + träbjälklag istället för att gjuta en grund?
Grund & Markarbeten