Jag håller på med ett bygge av ett snickeri/verkstad på drygt 200kvm. Funderar lite inför gjutningen, vad man kan göra och absolut inte göra. Vore tacksam för all inputt. Lite långt inlägg, frågorna/funderingarna är i slutet.

Lite förutsättningar:
Plattan kommer bli 15cm tjock med centrisk armering (10150) med golvvärme underst. Det blir några kantbalkar samt en "kantbalk" i mitten för en bärande vägg. I mitten av plattan kommer jag göra ett urtag/dike för spånslangar mm. Betongåtgång för hela plattan blir nog upp mot 40m3. Plattan är framräknad av en konstruktör för att täcka mitt användningsområde. Jag har gjutit en del förut, både handblandade plattor samt med betongbil, så lite erfarenhet har jag men inte av denna storlek.

40m3 betong blir ju mycket pengar att köpa från en betongstation så man försöker ju fundera ut lite "bond lösningar". Så funderar i termerna att blanda betongen själv med en större traktorblandare, en sådan bör man kunna blanda ca 5m3 i timmen med.

Frågor/funderingar:
Vad jag förstått så kan man gjuta själva kantbalken först, innan gjutning av själva plattan, det skulle ju i sådant fall spara många m3 vid själva gjutdagen.

Även mina urtag/diken ska ju formas med formvirke, dessa skulle jag vilja gjuta fast innan så de verkligen ligger still vid gjutningen, bör inte spela in något om jag fyller hela botten på "diket" med betong och lägger i formen o det, och väger av, sen när det är dags att gjuta så ligger de ju still, blir en gjutskarv såklart i botten på dikena men spelar ju inte så stor roll om det blir lite fult då man aldrig kommer se det.

Om man nu kan gjuta kantbalkarna först, bör man inte kunna gjuta en dela av tjockleken av själva plattan också innan. Plattan ska ju vara 15cm tjock med centrisk armering. Låt säga att man gjuter ca 6-7cm först så man täcker golvvärmeslangarna men precis inte armeringen. Sen på själva gjutdagen gjuter man resten dvs ca 8 cm, och har då sparat många blandningar.

Mina "diken" kommer göra att jag kan dela upp plattan i två gjutningar, en på ca 60 kvm och en på ca 140 kvm. Då kommer den största gjutningen om alla idéer jag har funka bara att bli ca 11-12m3 dvs helt klart görbart med traktorblandare.

Vad tror den samlade expertisen, hur mycket knäppskalle är jag eller går det att få till?

Åsa Lund
Jag hade kollat med konstruktören som räknat ut din platta, om det är ok med så många gjutfogar?
Jag tror inte det.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Räkna på det och tänk också på att betongbilen kan komma med bättre anpassad betong än vad du kan göra själv. Det är oftast inte så stor skillnad I pris på färdig betong från bil jämfört med att blanda själv, tidsmässigt och arbetsinsatsmässigt är det däremot en enorm skillnad.

Det låter dom en kommersiell verksamhet, skaplig platta du ska gjuta. Din konstruktör borde kunna svara på antalet skarvar men även kanske undersöka om en starkare betong kan gjutas tunnare.

Du kan inte dela av en platta på höjden. Du måste ha armering som håller ihop dom olika gjutetapperna. Om du vill ha en bra platta så köper du fabriksbetong och pumpar ut den. Du kommer att pumpa ut det på ett par timmar på morgonen och slipa på kvällen. Morgonen efter har du en färdig platta. Tid är också pengar

Gjut allt på en gång, betongen kommer inte att bli billigare eller lättare att få tag på i framtiden.

Det kommer absolut bli en skaplig platta detta. Tanken med bygget är att det ska vara lite hobbyverksamhet först för att kunna växa sig lite större med åren. Alla säger ju att man alltid bygger för litet så bygger dubbelt så stort som jag tror mig behöva för att slippa bygga ut.

Ska kolla med konstruktören om vad det finns för möjligheter, men blir troligen betongbilar och bita i det sura äpplet. Fick offert strax norr om 100kkr bara för betongen. Så man e ju sugen på att kapa kostnaderna en del.

Hur mycket räknar du på att spara på detta?

Lulaua Lulaua skrev:
Hur mycket räknar du på att spara på detta?

Materialet till att blanda själv, skulle nog landa på ca 35-40kkr tror jag som mest. Kanske mindre. Sen kommer ju kostnaden att köpa en blandare såklart, men den har ju ett ganska högt andrahandsvärde, samt att jag kommer ha användning för den i framtiden då jag kommer ha en hel del blandningar till framöver.

Åsa Lund
Det viktigaste är till slut att det jobb du gör håller ihop och blir ett bra slutresultat.
Annars har du ju satsat både tid och pengar förgäves.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.