Detta ämne har varit uppe förr på forumet, delvis, men kan någon förtydliga följande för mig som novis.

Det gäller gjutning av stödmur i armerad betong direkt på sluttande berggrund. Muren är ganska lång (20 m) och på viss enskilda platser ganska hög (ett par meter hög) eftersom berggrunden är bitvis mycket ojämn. Murens snitthöjd blir kanske dock bara någon meter. Stödmuren skall göras stark och stabil nog att både kunna hålla upp en liten infartsväg (bilväg) samt uppfyllning till murens krön och gräsmatta för utevistelse.

a) Hur bred bör stödmuren göras, räcker 20 cm? En smart disposition av den senare ballasten (uppfyllnaden) innanför stödmuren bör ju kunna reducera pressen utåt på själva muren när allt är färdigt.

b) Är denna övergripande sammanfattning nedan av de olika arbetsmomenten någorlunda fullständig, eller har jag missat något?

1. Skalning/rengöring av berget
2. Borrning av hål för armeringsjärn
3. Fastsättning av armeringsjärn i berg, fixering av övrig armering för muren, samt bygge på plats av gjutformen (av t ex plywood)
4. Leverans av och fyllning med betong
5. Borttagning av gjutformen efter torkperioden, uppfyllning innanför muren med grövre krossten, makadam, jord etc

c) Om jag anlitar entreprenör (i Storstockholm) för delmoment 2-4 ovan, vilka kostnader kan jag räkna med? (Uttryckt i t ex kostnad per kvm muryta för förarbetena; själva råvarupriset per kubikmeter betong ligger väl på 1000-2500 beroende på total beställningsvolym och avståndet från entreprenören till byggplatsen.)

Tack för svar!

En standard prefab L-stöd 2000mm hög med 600 fot. Är 120mm tjock.
Ameringen är U bockade 12mm som samman svetsat med snestag med cc 300 mm
De går med L bockade 16mm med 2 st svetsade snestag

De största L-stöd jag har i min lista är 1700 höga och är då 1400 breda så 600 är aldeles för lite för en L-form.

De T-element jag har i listan vill ha 1050 i bredd vid 1900 i höjd.

Slutsatsen är att det inte räcker med bara en rak mur utan du behöver göra den bredare i botten så att den får lite hjälp av massorna för att inte böjas. Alternativet är att man stagar på något sätt men det är lite för avancerat för mig att konstruera

140mm fot på en 1700 hög L- stöd?
De största L-stöden jag har varit med och gjort var 7000 höga med fot på 1600mm
Det hänger inte på längden på foten utan vikten i den. Kan mycket kortare fot men tjockare

japp enligt ubab:s lista så är det så illa.

Tack för svar, men eftersom underlaget (urberget) är extremt ojämt - skrevor, förkastningar, kanter hit och dit, höjdskillnader på en meter inom bara några decimeters murlängd, o s v - blir det nog lite problematiskt med L-stödsmodellen som det ser ut nu.

Någon jag träffade gav rådet att då borra en massa hål för armeringsjärn, sedan manuellt formgjuta en välarmerad betongmur på plats. Då skulle man också lätt kunna passa in så att murens överkant är helt jämn horisontellt sett längs hela muren, vilket skulle vara mycket svårare (i princip omöjligt, faktiskt) om man radade upp en massa L-stöd på detta minst sagt bökiga underlag.

Men menar ni att en helgjutning på plats sannolikt ej skulle bli lika stabil och pålitlig som prefab-lösningen som diskuteras i svaren ovan?

En pefabtillverkning blir något starkare iom att man gjuter under perfekta förhållanden. Detta kan/bör man kompensera för genom att göra en kraftigare konstruktion precis som du redan var inne på.

Färdiga L är precis som du säger ingen bra ide mot ett variernade berg men modellen kan man ju "sno" ändå. Det blir lite jobbigare att forma men på så sätt kan du ju ändå få ut en fot på insidan för att stabilisera upp lite mer. Det jag ser som dimensionerande för dina behov är bilvägen och att du kanske vill ha en leverans av något hemkört eller behöver en spolbil när det blir stopp i avlopp osv... Jag har dock som sagt inte tillräckliga kunskaper för att kunna beräkna konstruktionen

T
2:an och 3:an kan du ju göra själv. Det finns stora borrhammare att hyra för bergborrning. Det kostar lika mycket för entreprenören + att han snor dig på en timpenning och lite vinstmarginal.
Snickra form och armera kan du själv göra med lite tålamod. Bocka är lätt gjort och klippa kan du göra med vinkelslip, bultsax eller hyra papegoja. Fixera järnen i berg kan du göra med betong.

Tackar för svar. Blir nog till att försöka göra stor del av förarbetet själv. Betongen får beställas efter som det nog rör sig om 10 kubik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.