Hej allihopa.
Har hängt runt i det här forumet i åratal och hittat svar på hundratals frågor. Har dock nu dykt upp ett par frågor som jag inte hittar exakt de svar jag söker på, så nu är det dags att skriva ett inlägg.

Vi har köpt ett par pollare med belysning (Såna här: http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...lysning/pollare-markslojd-linnea-gra/p-162974) som vi nu ska sätta fast i marken bredvid vår nylagda gång som vi gjort under sommaren. Jag har aldrig gjutit någonting över huvud taget, men hittade denna guide som jag tycker känns lättbegriplig: http://www.viivilla.se/Bygg/glasbetong/Sa-gjuter-du-plintar-44170 och så har jag grävt hål en halvmeter djupa och en halvmeter breda. Nu har jag bara ett par frågor:

1. Är det alltså tänkt så att man lägger ett lager grus och ställer röret på, så att betongen rinner ner och blandar sig med gruset sedan? Ska det i så fall vara någon speciell dimension av grus så att det blandar sig bra?

2. Vi ska ju ha el till våra pollare. Redan när vi grävde för gångarna såg vi till att lägga ner 25mm fiberslang förpreparerad med dragsnöre. Nu när jag ska gjuta inser jag dock att slangen kommer ju ut i sidan av hålet, men den ska upp mitt i pollaren. Dvs den måste gjutas in i fundamentet och den måste alltså komma in i gjutröret så att säga ifrån sidan, vilket innebär att jag måste ta upp hål i röret (Känns som att det var svårt att beskriva, är ni med på vad jag menar?). Har ingen borr som är så stor och hålsågen är ju på tok för stor. Kan man bara karva ett lagom stort hål med morakniven? Jag antar att man i vilket fall får tejpa runt slangen för att få det tätt.

/Daniel

Betongen rinner inte ut i marken inte vatten du ska hälla i röret :), återfyll runt röret över den höjd ditt rör går in så rinner inga mängder ut där heller

Ok. Så poängen med gruslagret är bara att det ska vara en stadig grund för själva fundamentet att stå på?

Har för mig att jag såg någon annan beskrivning någonstans som gick ut på att man skulle ha i betong i botten av hålet innan man ställde dit pappröret, antar att det skulle ha ungefär samma funktion som gruslagret i denna beskrivning då?

/Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.